مقایسه هاله های بیوژئوشیمیایی و لیتوژئوشیمیایی ثانویه به منظور اکتشاف ذخایر مس و تحلیل خطای مراحل مختلف آماده سازی و آنالیز نمونه ها در منطقه معدنی مس دره زرشک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تغییرات و ارتباط عناصر مختلف در خاک و گونه های مختلف گیاهان موجود در منطقه معدنی دره زرشک و مقایسه توزیع آنها با مناطق فاقد کانی سازی بوده است تا بر این اساس بتوان روش مناسبی از اکتشافات ژئوشیمیایی به منظور کشف ذخایر پنهانی مس در منطقه و مناطق اطراف پیشنهاد نمود. بر این اساس تعداد 32 نمونه از دو فراکسیون مختلف از افق B خاک از مناطق کانی سازی و فاقد کانی سازی و تعداد 29 نمونه از گونه های مختلف گیاهی موجود در منطقه برداشت و پس از آماده سازی به روش جذب اتمی برای عناصر مس، آهن، سرب و روی آنالیز شدند. در مرحله اول با آماده سازی نمونه ها به روش های مختلف و آنالیز نمونه های تکراری، خطای مراحل مختلف تحلیل شد و مشخص گردید روش آماده سازی به شیوه سه اسید مناسب ترین روش انحلال بوده و دقت آماده سازی به این شیوه و آنالیز نمونه ها در محدوده قابل قبول قرار دارد. در مرحله بعد ضرایب هم بستگی و ضریب جذب زیست شناختی عناصر محاسبه و تحلیل گردید. مطالعات اخیر نشان داد که به دلیل ماهیت گونه ها، تنوع زیاد، پراکنده بودن و عدم تراکم کافی گیاهان در منطقه و تاثیر عوامل مختلف زیستی و بیولوژیکی، استفاده از روش بیوژئوشیمیایی به عنوان یک ابزار اکتشافی در اکتشاف مس در منطقه با چالش همراه است ولی محیط لیتوژئوشیمیایی ثانویه مثل خاک برجا می تواند مناسب ترین محیط نمونه برداری قلمداد شود چرا که بیشترین تباین را در غلظت مس بین زون کانی سازی و مناطق عقیم نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1921732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!