بررسی و مقایسه ی دیدگاه اصولیین شیعه و مفسرین فریقین در تفسیر مهم ترین آیات اصل برائت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اثبات و بررسی ادله ی برائت که یکی از بنیادی ترین اصل در نزد اصولیین شیعه است، اهمیت زیادی دارد. برخی از اصولیین در اثبات اصل برائت به آیاتی از قرآن استناد کرده اند. در این مقاله سعی شده است مهم ترین آیات اصل برائت مانند آیات 15 اسراء، 7 طلاق و 42 انفال را طرح نموده و نظرات اصولیین و مفسرین شیعه و اهل تسنن را در کتب اصولی و تفسیری، با یکدیگر تطبیق داده و شباهت ها و تفاوت ها را مشخص سازد. اصولیین درآیات مزبور دو دیدگاه دارند. بر اساس یک دیدگاه آیات مزبور بر اصل برائت دلالت دارند و بر اساس دیدگاه دیگر بر اصل برائت دلالت ندارند. در خصوص آیه ی اول در تفاسیر اهل سنت بیشتر به تفاوت بین برائت شرعی و عقلی اشاره شده است و در تفاسیر امامیه نیز همانند دو دیدگاه اصولیون دو دیدگاه وجود دارد. مفسران شیعه و سنی آیه دوم حمل بر نفی تکلیف مالایطاق از طرف خداوند کرده اند، برخی از ایشان به مصادیقی از تکلیف مالایطاق، همچون انفاق بیش از توان، معرفت بدون در اختیار بودن اسباب آن و… اشاره نموده اند، این نوع تفاسیر با تفسیر آیه به ممنوعیت هر نوع تکلیف مالایطاق منافات ندارند. بسیاری از مفسران هر دو مذهب آیه سوم را با توجه به شان نزول، آیه را تفسیر کردند. آیات اصولی درگذر زمان تغییرات و تحولاتی را پشت سرنهاده اند، مفسران شیعی و اهل سنت و نیز دانشمندان اصولی هر دو مذهب فقهی در مورد آن آیات مشترکات زیادی دارند؛ بررسی تطبیقی آن آیات می تواند به همگرایی و نزدیکی دو علم اصول فقه و تفسیر کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!