اثر حفاظتی عصاره هیدرو الکلی اسفناج بر آزمون های عملکردی و تغییرات بافتی کبد در موش های صحرایی نر بالغ تحت تیمار با فلوکستین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
فلوکستین یک مهارکننده انتخابیبازجذب سرتونین (SSRI) است که به عنوان اولین خط دارویی برای درمان افسردگی و بسیاری از ناهنجاری های عصبی-روانی دیگر استفاده می شود. این دارو باعث اختلال در میزان آنزیم های کبد شده و هم چنین باعث آسیب بافتی می گردد. دراین مطالعه، اثر حفاظتی عصاره آبی- الکلی اسفناج بر تغییرات تست های عملکرد و بافت شناسی کبد به دنبال مصرف فلوکستین در موش صحرایی نر بالغ مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در این مطالعه تجربی، 50 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار به 5 گروه 10 تایی به صورت زیر تقسیم شدند: گروه کنترل بدون هیچ تیمار دارویی، گروه شاهد مثبت تیمار شده با mg/kg bw 120فلوکستین، گروه شاهد منفی تیمار شده با mg/kg200 عصاره آبی- الکلی اسفناج و گروه تجربی1 و گروه تجربی 2 که به ترتیبmg/kg100 و mg/kg 200 عصاره آبی- الکلی اسفناج و سپس mg/kg bw 120فلوکستین را به مدت 21 روز دریافت کردند. در پایان دوره آزمایش، از نمونه های خونی آماده شده برای اندازه گیری غلظت سرمی آنزیم های ALT، AST، ALP، GGT و هم چنین توتال بیلی روبین، آلبومین و پروتئین تام استفاده شد. در پایان دوره آزمایش در قسمت شکمی حیوان، کبد را به طور کامل جدا کرده، پس از توزین کبد، آن ها را درون ظرف درب دار حاوی فرمالین10% قرار داده تا زمانی که نمونه ها تثبیت و آماده مقطع گیری شوند.
یافته ها
در مقایسه با گروه های کنترل و شاهد منفی، گروه دریافت کننده فلوکستین به تنهایی باعث افزایش در غلظت سرمی ALT، AST، ALP، GGT، توتال بیلی روبین و کاهش غلظت سرمی آلبومین و پروتئین تام شد. مصرف عصاره اسفناج به تنهایی تغییر قابل ملاحظه ای بر غلظت سرمی ALT،AST، ALP، GGT ،توتال بیلی روبین، آلبومین و پروتئین تام در مقایسه با گروه کنترل نداشت در حالی که گروه های دریافت کننده عصاره، مسمومیت کبدی ناشی از فلوکستین را کاهش داد. در مقایسه با گروه های کنترل و شاهد منفی، گروه دریافت کننده فلوکستین به تنهایی باعث آسیب سلولی در بافت کبد شد. مصرف عصاره اسفناج به تنهایی تغییر قابل ملاحظه ای بر روی بافت کبد در مقایسه با گروه کنترل نداشت در حالی که گروه های دریافت کننده عصاره، مسمومیت کبدی ناشی از فلوکستین را کاهش داد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد عصاره اسفناج اثر حفاظتی در برابر عوارض جانبی فلوکستین بر روی کبد دارد و باعث بهبود عملکرد کبد و رفع آسیب های بافتی کبد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!