بررسی اثر تکانه های نفتی بر رابطه درآمد- مخارج دولت ایران و چالش های مدیریت و کنترل آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
چکیده تغییرات پیش بینی نشده قیمت نفت در بازارهای بی ثبات بین المللی همواره برنامه ریزی های اقتصادی را (به سبب وابستگی بودجه به نفت و سهم بالای دولت در اقتصاد) تحت تاثیر خود قرار داده است. مدیران مالی و برنامه ریزان اقتصادی در به کارگیری یک سیاست همواره سایر شرایط را ثابت در نظر می گیرند ولی در عمل، متغیر های کلان اقتصادی از جمله درآمد و مخارج دولت از تکانه های پیش بینی نشده داخلی و خارجی متاثر بوده اند و این عامل برنامه ریزی های اقتصادی را مختل کرده و اثربخشی سیاست های اعمالی را دچار وقفه می کنند. از این رو مقامات سیاستگذاری ایران همواره با چالش مدیریت تکانه های درآمدی نفت مواجه بوده اند. نظر به اهمیت موضوع در تحقیق حاضر با به کارگیری الگوهای TVP و TVPFAVAR در نرم افزارهای اقتصادسنجی MATLAB و EViews، با استفاده از داده های فصلی طی دوره 1367 تا 1393 به بررسی اثر ورود تکانه نفتی بر رابطه درآمد - مخارج در کشور ایران پرداخته است. با توجه به اینکه درآمدهای نفتی از کانال ترخ ارز وارد اقتصاد می شود اثر تکانه های نرخ ارز بر رابطه مذکور نیز برآورد گردیده است. براساس نتایج تغییرات در تکانه های درآمدهای نفتی موجب افزایش رابطه درآمد-مخارج دولت شده است. بدین معنی که میزان بیشتری از درآمد حاصله صرف مخارج دولت شده است و مخارج دولت نسبت به تکانه های منفی درآمدی انعطاف ناپذیر بوده است، بر اساس نتایج کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در طی زمان مشاهده نمی گردد. همچنین تکانه های نرخ ارز موثر سبب کاهش رابطه درامد-مخارج شده است. به عبارتی افزایش نرخ ارز در طی زمان نتوانسته است منبع درآمدی برای دولت، جهت تامین مخارج خود باشد. در نتیجه پیشنهاد می گردد مدیران و سیاست گذاران دولتی جهت بهبود وضعیت رابطه درآمد- مخارج از سیاست های صلاحدیدی و درمانی موقت خودداری نموده و اقدام به اجرای سیاست های پیشگیری و نظامند نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!