تحلیل عدم تعادل فضایی توزیع خدمات اقتصادی، اجتماعی دهستان های استان قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
چگونگی توزیع امکانات در روستاها بیانگر سطح توسعه یافتگی مناطق بوده و تعادل در توزیع فضایی امکانات نیز میزان دسترسی جمعیت روستایی را در برخورداری از امکانات بیان می نماید. با توجه به اینکه در کشورهای توسعه نیافته به طور طبیعی قسمت عمده ی جمعیت در مناطق روستائی زندگی می کنند، شناخت ویژگی های ساختاری سطوح توسعه یافتگی و آگاهی از ظرفیت ها و توانمندی های محیطی هر منطقه اهمیت زیادی دارد. به منظور حل مسائل ناشی از عدم تعادل های منطقه ای گام نخست شناخت و سطح بندی مناطق از نظر میزان برخورداری در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و خدماتی در فرآیند برنامه ریزی توسعه منطقه ای می باشد که با این کار تنگناها و محدودیت های مناطق مشخص شده و می توان برای رفع آنها اقدام نمود. در این راستا هدف اصلی این پژوهش دستیابی به میزان توسعه یافتگی و یا محرومیت دهستان های استان قزوین می باشد. جهت دستیابی به این هدف از روش توصیقی- تحلیلی و مدل اسکالوگرام استفاده شده است. میزان توسعه یافتگی دهستان های استان قزوین از نظر 41 شاخص از جمله شاخص های آموزشی، بازرگانی، فرهنگی، بهداشتی– درمانی، زیربنایی و… مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که در این رتبه بندی از بین 46 دهستان موجود در استان قزوین، پیر یوسفیان در شهرستان البرز در رتبه اول قرار داشته و دهستان الموت پایین در شهرستان قزوین در رتبه آخر جدول قرار گرفته است. سپس با توجه به امتیاز بدست آمده دهستان ها به چهار دسته برخوردار، نسبتا برخوردار، نیمه برخوردار و محروم تقسیم بندی شده اند. دهستان های محروم بیشتر در شهرستان های قزوین و آوج قرار گرفته و دهستان های برخوردار در شهرستان بوئین زهرا قرار گرفته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!