بررسی توزیع شکل های شیمیایی آهن در تعدادی از خاک های آهکی باغ های پرتقال Citrus sinensis L.)) در منطقه داراب، جنوب شرقی استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کمبود آهن در خاک یک عامل محدودکننده برای رشد اکثر گیاهان است. فراهمی آهن در خاک بستگی به توزیع شکل های شیمیایی آن در بین اجزای تشکیل دهنده خاک دارد، که خود تحت تاثیر برخی ویژگی های فیزیکوشیمیایی خاک است. هدف از پژوهش حاضر بررسی توزیع شکل های شیمیایی آهن در تعدای از خاک های آهکی باغ های پرتقال در منطقه داراب فارس و رابطه این شکل ها با برخی از خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک و غلظت آهن در برگ درختان پرتقال بود. برای جداسازی شکل های شیمیایی آهن در خاک از روش عصاره گیری دنباله ای استفاده شد. نتایج نشان داد که توزیع شکل های شیمیایی آهن در خاک های مورد مطالعه به صورت اکسیدهای آهن بلوری < آهن باقی مانده < اکسیدهای آهن بی شکل < آهن محلول و تبادلی < آهن آلی ≤ آهن کربناتی < آهن متصل به اکسید های منگنز بود. حدود 2/98 درصد از کل آهن خاک در شکل-های اکسیدهای آهن بلوری و آهن باقی مانده وجود داشت که نشان دهنده حضور عمده آهن خاک در شکل های غیر قابل استفاده گیاهی است. در میان شکل های شیمیایی آهن، تنها اکسیدهای آهن بی شکل با آهن قابل استفاده خاک (عصاره گیری شده توسط DTPA) و غلظت آهن برگ همبستگی مثبت و معنی داری نشان داد. همچنین، در بین ویژگی های خاک، ماده آلی، کربنات کلسیم معادل و ظرفیت تبادل کاتیونی از ویژگی های موثر در تعیین میزان قابلیت استفاده آهن و مقدار اکسید آهن بی شکل در خاک بودند. بین برخی از شکل های شیمیایی آهن در خاک همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد که نشانگر رابطه ای پویا بین این شکل ها در خاک است. با توجه به نتایج به نظر می رسد که میزان ماده آلی خاک می تواند نقش موثری بر فراهمی آهن در خاک باغات پرتقال داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!