توزیع فضایی خشونت های خانگی در شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
رویکرد اجتماعی همواره نگاه غالب در مطالعه خشونت های خانگی بوده در حالی که این پدیده به عنوان آسیبی اجتماعی، نیازمند بررسی چندبعدی است. پژوهش حاضر، توزیع فضایی خشونت های خانگی شهر کرمانشاه را بررسی کرده است. در ابتدا با استفاده از تجربه زیسته، گونه های همسرگزینی در شهر کرمانشاه، تعریف شدند. در گام دوم، با استفاده از روش دلفی، گونه ها، برای جمع آوری آرا در زمینه منسوخ شدن یا مرسوم بودنشان، در اختیار کارشناسان قرار گرفت. با توجه به اختلاف نظرهای موجود در زمینه منسوخ شدن برخی گونه ها، از روش دیگری استفاده شد. در این مرحله، از نظریه زمینه ای برای شناسایی دقیق گونه ها استفاده شد. در گام چهارم، با استفاده از روش پیمایش، خشونت در سه سطح روانی، کلامی و فیزیکی در بین گونه های مختلف همسرگزینی اندازه گیری شد. در این مرحله با استفاده از سه روش نمونه گیری پذیرش متوازن، خوشه ایو وارون، 90 نقطه شهر به شکل غیر تصادفی انتخاب، مناطق غیر مسکونی حذف و در 25 نقطه مسکونی شهر، پرسش نامه ها تکمیل شد. قابلیت تبیین نمونه ها، با هدف جمع آوری تمام نمونه های موجود در هر نقطه، با تکمیل دست کم پانزده و حداکثر بیست پرسش نامه در هر نقطه به دست آمده و روی هم 433 پرسش نامه تکمیل شده است. نتایج نشان می دهد بیشترین میزان خشونت در هر سه سطح در میان مناطق فقیرنشین و حاشیه ای شهر متمرکز شده است. میزان بالای بیکاری و درآمد پایین، مهاجرت و گسترش حاشیه نشینی که به طور گسترده در مناطق فقیر شهری وجود دارد، بر وقوع خشونت تاثیر مستقیم داشته است. بخش قابل توجهی از رواج برخی گونه های همسرگزینی ناشی از فقر اقتصادی و فقر فرهنگی است که به طور مستقیم با محلات شهری ارتباط مستقیم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!