بررسی رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و سطح سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف این پژوهش بررسی وضعیت استفاده از شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و رابطه آن را با سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد.
روش
پژوهش حاضر به روش پیمایشی می باشد. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، عضو شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت تشکیل می داد که از بین آنها نمونه ای به تعداد 208 نفر به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار استفاده شده برای گردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهش پریرخ و احمدی بود. پایایی این ابزار مجددا محاسبه شده و مقدار ضریب آلفای کرونباخ آن 99/0 به دست آمد.
یافته ها
یافته ها نشان می دهدکه میانگین میزان استفاده از شبکهاجتماعی ریسرچ گیت درمیان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز88/1 و میانگین مولفه های مشارکت، اعتماد، معتمد بودن و احساس تعلق و علاقه از سرمایه اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه به ترتیب 30/3، 46/3، 03/3 و 52/3 درصد است. در مجموع میانگین وضعیت سرمایه اجتماعی آنان 34/3 درصد سنجیده شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که بین میزان استفاده از شبکهاجتماعی ریسرچ گیت در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مولفه های سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی اغلب اعضای هیئت علمی که میزان استفاده آنها از شبکه اجتماعی ریسرچ گیت بالا بوده است و علاقه بیشتری به استفاده از این شبکه داشته اند. پژوهش هایی که دررابطه با ماهیت شبکه های اجتماعی علمی انجام می گیرند، اهمیت زیادی دارند. چراکه نتایج آنها می تواند به کاربران در راستای همکاری بهتر در زمینه های پژوهشی کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!