اثر سیستم دوکشتی برنج بر برخی خصوصیات زیستی کرم ساقه خوار برنج (Chilo suppressalis (Lepidoptera: Crambidae

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در سال های اخیر، تمایل کشاورزان به سیستم دوکشتی برنج نگرانی هایی در زمینه تغییر در خصوصیات زیستی آفات و کاربرد بی رویه حشره کش های شیمیایی ایجاد کرده است. در مطالعه حاضر، برخی ویژگی های زیستی لاروهای زمستانگذران کرم ساقه خوار برنج، (Chilo suppressalis (Walker در مزارع یک بار کشت و دو بار کشت برنج در شمال کشور مورد مقایسه قرار گرفت. نمونه برداری از مزارعی که در مناطق جغرافیایی یکسان قرار داشتند نشان داد که فراوانی لاروهای زمستان گذران در طول ماه های آبان تا اسفند دو سال زراعی 1395 و 1396 در مزارع دوکشتی به میزان معنی داری بیشتر از مزارع تک کشتی است، در حالی که درصد مرگ و میر لاروها در مزارع دوکشتی کمتر از مزارع تک کشتی است. عرض کپسول سر در لاروهای زمستانگذران جمع آوری شده از مزارع دوکشتی به میزان معنی داری بیشتر از مزارع تک کشتی بوده و وزن آنها کم و بیش بیشتر از لاروهای جمع آوری شده از مزارع تک کشتی بود. به علاوه، شفیره های حاصل از لاروهای زمستانگذران، در مزارع دوکشتی به میزان معنی داری سنگین تر از مزارع تک کشتی بودند. لاروهای جمع آوری شده از مزارع دوکشتی به تعداد روزهای بیشتری برای شفیره شدن نیاز داشتند، با این حال، شب پره های حاصل از این شفیره ها، زادآوری بیشتری در مقایسه با حشرات مزارع تک کشتی داشتند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که برخی از ویژگی های زیستی کرم ساقه خوار برنج در سیستم دوکشتی برنج تحت تاثیر قرار می گیرند. حداقل برخی از این تغییرات ممکن است روی فراوانی و شدت خسارت آفت در فصل زراعی بعدی تاثیر گذاشته و در نتیجه، تقاضا برای کاربرد حشره کش های شیمیایی به منظور کنترل آفت را افزایش دهند. بنابراین، پیشنهاد می شود در برنامه های مدیریتی، از مجموعه ای از روش ها به صورت تلفیقی استفاده شود تا در کنار مدیریت کارآمد آفت، از ورود بی رویه آفت کش ها به محیط زیست جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!