بهینه سازی روش باززایی مستقیم در عناب

پیام:
چکیده:
اهداف: تولید انبوه و به نژادی عناب (Ziziphus jujuba Mill) به عنوان یک درخت میوه و گیاه دارویی باارزش و سازگار با مناطق خشک و نیمه خشک اهمیت خاصی دارد. هدف پژوهش حاضر بهینه سازی روش باززایی مستقیم در عناب بود.
مواد و روش ها
در پژوهش تجربی حاضر ریزنمونه ها شامل برگ برش خورده به سه قسمت، برگ برش خورده از چهارطرف و برگ کامل از گیاهان درون شیشه بودند و در محیط های کشت موراشیگ و اسکوگ (MS) ، اختصاصی گیاهان چوبی (WPM) با غلظت های متفاوت تیدیازرون (TDZ؛ صفر، 5، 10، 15 و 20میکرومولار) و نفتالین استیک اسید (NAA؛ صفر و یک میکرومولار) مقایسه شدند. تاثیر تیمار های 2 و 4 هفته تاریکی بر میزان باززایی بررسی شد. آزمایش ها به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی صورت گرفت. میانگین داده های آماری با استفاده آزمون چنددامنه ای دانکن مقایسه شد. نرم افزار SAS 9. 3. 1 به کار رفت و تفاوت در سطح احتمال 1% معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
تیمار دو هفته تاریکی با میانگین 1/38 مناسب تر از 4 هفته بود. بیشترین میزان باززایی (2/27) در ریزنمونه برگ برش خورده به سه قسمت حاصل شد. بیشترین درصد باززایی (0/75%) و بیشترین تعداد شوت های باززاشده (4/83) در تیمار محیط کشت MS شامل تنظیم کننده های رشد یک میکرومولار NAA و 10میکرومولار TDZ حاصل شد.
نتیجه گیری
میزان بازیابی عناب تحت تاثیر نوع ریزنمونه، محیط کشت و تنظیم کننده های رشد گیاه است. حداکثر باززایی در برگ برش خورده به سه قسمت و در محیط MS حاوی یک میکرومولار NAA و 10میکرومولار TDZحاصل می شود. گیاهچه های حاصله ریشه دار و با موفقیت در محیط "برون شیشه" سازگار می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
495 تا 500
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!