حذف بیوکاتالیتیک ترکیبات گوگردی از دی سولفید اویل (DSO)

پیام:
چکیده:
اهداف: دی سولفید اویل (DSO) ، یکی از محصولات جانبی واحدهای پالایشگاهی نفت و گاز است که از مرکاپتان زدایی حاصل می شود. اجزای عمده تشکیل دهنده DSO، دی متیل دی سولفید ((DMDS، متیل اتیل دی سولفید (MEDS) و دی اتیل دی سولفید (DEDS) است. در این تحقیق حذف گوگرد از DSO به روش گوگردزدایی زیستی (BDS) برای اولین بار در دنیا مورد مطالعه قرار گرفت. بنابراین هدف پژوهش حاضر، حذف بیوکاتالیتیک ترکیبات گوگردی از دی سولفید اویل بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی، DSO به وسیله دو گونه باکتری رودوکوکوس Re68 و FMF در شرایط هوازی به مدت 4 روز و شرایط ارلن های 200میلی لیتری در درب پوشیده به مدت 10 روز به صورت هوازی در حضور گلیسرول، مورد گوگردزدایی زیستی قرار گرفت. میزان کاهش DSO پس از استخراج میزان باقیمانده آن در محیط کشت توسط ایزواکتان به وسیله دستگاه گاز کروماتوگرافی اندازه گیری شد.
یافته ها
کاهش DSO در شرایط هوازی توسط باکتری رودوکوکوس Re68 به میزان 46/7%و در شرایط درب پوشیده 57/18% بود. همچنین میزان کاهش DSO توسط باکتری رودوکوکوس FMF در شرایط هوازی و درب پوشیده به ترتیب 47/56% و 63% بود.
نتیجه گیری
میزان ترانسفورماسیون دی سولفید اویل و اجزای تشکیل دهنده آن شامل دی متیل دی سولفید، دی اتیل دی سولفید و متیل اتیل دی سولفید توسط دو گونه باکتری رودوکوکوس Re68 و FMF بسیار قابل توجه است. باکتری های رودوکوکوس Re68 و FMF از دی سولفید اویل تنها به عنوان منبع گوگرد استفاده می کنند و قادر به رشد روی آنها به عنوان منبع کربن و انرژی نیستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
531 تا 536
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923335 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!