ارتقای سواد تغذیه ای راهکاری اثربخش در ارتقای سلامت جامعه

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
تعاریف سواد سلامت به تدریج تکامل یافته اند به صورتی که این مفهوم به طور معمول اشاره به ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات پایه ی سلامت دارد که برای تصمیم گیری های بهداشتی مورد نیاز هستند. در حقیقت بهبود دسترسی افراد به اطلاعات بهداشتی و بهبود ظرفیت آنها برای استفاده از این ها به شیوه ای موثر و یک ابزار مهم برای توانمندسازی جامعه محسوب می شود. در حیطه ارتقای سلامت، سواد سلامت فراتر از توانایی خواندن دستورات پزشکی و استفاده از خدمات بهداشتی است، در رویکرد ارتقای سلامت بر تجارب بیماری یا استفاده مطلوب از خدمات پزشکی تاکید نمی شود، بلکه تاکید بر بهبود شرایط زندگی مردم است و بدنبال تامین و ارتقای منابع مورد نیاز مردم برای زندگی بهتر است. از دیدگاه ارتقای سلامت، سواد سلامت نیز توانایی مردم در اخذ تصمیمات بهتر در زمینه سلامت می باشد. رویکرد سواد سلامت نیز باید به سمت ارتقای دانش و مهارتهای مورد نیاز مردم در زمینه تعیین کننده های سلامت و چگونگی حفظ و یا تعدیل آنها باشد. اگر بخواهیم از دیدگاه کاربردی به آموزش بهداشت بنگریم اغراق نیست که نتیجه نهایی آموزش بهداشت و ارتباطات را افزایش سطح سواد سلامت بدانیم. مروری بر رویکردها، سطوح و انواع سواد سلامت می تواند مسیر انجام مطالعات مرتبط در این زمینه را هموارتر سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!