مقایسه دو شیوه تمرین هوازی بر اورکسین A سرمی و کاهش وزن در پسران دارای اضافه وزن و چاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تعامل میان ورزش، بازی و نروپپتید های مغزی مانند اورکسین زمینه های علمی جدیدی را در خصوص مشکل چاقی و درمان آن به وجود آورده است. در این زمینه به منظور مقایسه دو شیوه تمرینی هوازی بر اورکسین A سرمی و اضافه وزن و چاقی30 پسر نوجوان
5/0± 97/10 ساله دارای اضافه وزن و چاقی انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه کنترل، تمرین در فضای بسته روی نوار گردان و بازی در فضا و محیط باز تقسیم شدند و هشت هفته و هفته ای سه جلسه تمرین داده شدند. سطوح سرمی اورکسین A به روش الیزا اندازه گیری شد. از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی LSD برای مقایسات بین گروهی و برای مقایسات درون گروهی از آزمون T وابسته در سطح معنا داری 05/0 ≥P استفاده شد. نتایج نشان داد هم شیوه تمرینی در قالب بازی و هم روی نوار گردان موجب افزایش معنا دار مقادیر سرمی اورکسین A می شود (به ترتیب 000/0 = P، 000/0 = P). این تغییر در گروه تمرین به شیوه بازی نسبت به گروه دیگر به طور معنا داری بیشتر بود (04/0 = P). تغییرات شاخص های مربوط به کاهش وزن از جمله BMI و درصد چربی بدن نیز تنها در گروه تمرین در قالب بازی با گروه کنترل معنا دار بود (به ترتیب 046/0 = P و 037/0 = P). ازاین رو شاید بتوان گفت تمرین هوازی در قالب بازی در محیط باز در مقابل تمرین هوازی روی نوار گردان در محیط بسته تاثیر بارزتری در اورکسین A سرمی و کاهش وزن داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!