تاثیر شبیه سازی محیط اتاق عمل بر میزان اضطراب پنهان دانشجویان در طی کارآموزی در اتاق عمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کارآموزی های دانشجویان اتاق عمل با استرس همراه است. شاید استفاده از شبیه سازی بتواند از این اضطراب بکاهد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر شبیه سازی محیط اتاق عمل بر میزان اضطراب پنهان دانشجویان رشته کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی سمنان در طی کارآموزی در اتاق عمل انجام شد.

روش ها

این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود. کلیه دانشجویان یک کلاس (17نفر) به طور تصادفی ساده به دو گروه شبیه سازی و شاهد تقسیم شدند. گروه شبیه سازی قبل از شروع کارآموزی تحت آموزش به روش شبیه سازی شده قرار گرفتند. اما گروه شاهد قبل از شروع کارآموزی آموزش های معمول و سنتی را دریافت کردند. میزان اضطراب دانشجویان قبل از شروع مداخله، روز اول کارآموزی و روز آخر کارآموزی با استفاده از پرسشنامه اضطراب پنهان اشپیل برگر (Spielberger's) سنجیده شد. داده ها با استفاده از آزمون های یو من ویتنی و فریدمن در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.

نتایج

میانگین نمرات اضطراب دانشجویان قبل از شروع مداخلات، روز اول و روز آخر کارآموزی به ترتیب در گروه شبیه سازی 64/7±75/43، 12/5±00/41 و 32/2±62/37 و در گروه شاهد 23/6±11/42، 80/6±88/40 و 07/5±55/42 از مجموع80 نمره بود. هیچ تفاوت معناداری بین نمرات اضطراب دانشجویان در زمان قبل از مداخله و روز اول کارآموزی بین دو گروه وجود نداشت (321/0=P). اما تفاوت معناداری بین نمرات اضطراب دانشجویان در دو گروه، در آخرین روز کارآموزی وجود داشت (078/2-t= و 021/0p=)

نتیجه گیری

قرار دادن دانشجویان اتاق عمل در یک محیط شبیه سازی شده، قبل از کارآموزی، نمی تواند موجب کاهش اضطراب آنها در اولین روز کارآموزی شود. اما می تواند باعث کاهش اضطراب آنها در طول دوره کارآموزی شود و میزان اضطراب آنها را در انتهای دوره کارآموزی به طور معناداری کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
384 تا 391
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!