بازخیز مجتمع نظامی- صنعتی: بحران آفرینی و جنگ علیه تروریسم بین الملل

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مجتمع نظامی صنعتی یکی از مهم ترین لابی هایی است که نفوذ فوق العاده ای در نظام تصمیم گیری ایالات متحده دارد. این مجموعه ریشه ای دیرین در ساختار سیاسی آمریکا دارد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به مطالعه ماهیت و ابعاد مختلف مجتمع نظامی صنعتی پرداخته و نقش آن ها را به عنوان مهم ترین لابی نظامی، در افزایش بودجه نظامی و سیاست نظامیگری آمریکا بررسی کرده است. سوال اصلی مقاله این است که آیا افزایش بودجه نظامی آمریکا و گسترش میدانی «مبارزه با تروریسم» ، صرفا به علت افزایش آسیب پذیری این کشور بر اثر ظهور تروریسم بین الملل بوده است یا عواملی دیگر همچون منافع مجتمع نظامی صنعتی آمریکا در افزایش بودجه نظامی و هدایت این کشور به سمت سیاست های جنگی و بحران آفرینی موثر بوده اند؟ فرضیه مقاله این است که «ظهور تروریسم بین الملل امنیت آمریکا را آسیب پذیرتر کرده است، اما نمی توان افزایش مداوم بودجه نظامی و سیاست های جنگی و امنیتی ایالات متحده را در عرصه بین المللی، صرفا ناشی از ظهور تهدیدات امنیتی جدید دانست، بلکه بخش عمده ای از دلایل سیاست های آمریکا در افزایش بودجه نظامی و بحران آفرینی و مواجهه با تروریسم ناشی از نفوذ مجتمع نظامی صنعتی در لایه های مختلف نظامی امنیتی این کشور است». مهم ترین نتیجه پژوهش این است که مجتمع نظامی صنعتی آمریکا مهم ترین لابی نظامی امنیتی این کشور است و نقش برجسته ای در تصمیم گیری نظامی امنیتی آمریکا دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!