پیش بینی نشست زمین در تونل سازی مکانیزه با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی-الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر جغرافیای زیستی و انفیس مبتنی بر روش های خوشه بندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیشینه نشست سطح زمین یکی از پارامترهای مهم در عملیات حفاری مکانیزه از نوع متعادل کننده فشار زمین (EPB) است که قبل از حفاری باید تعیین شود. زمانی که مدل سازی بسیار پیچیده می شود، روش های هوش مصنوعی به عنوان یک راه حل استفاده می شوند. این روش ها در ابتدا با استفاده از داده های واقعی آموزش می بینند و سپس به پردازش اطلاعات ناشناخته می پردازند. در این پژوهش برای پیش بینی نشست زمین در تونل سازی مکانیزه از نوع EPB از روش های هوش مصنوعی سیستم استنتاج تطبیقی عصبی- فازی (انفیس) و ترکیب شبکه عصبی مصنوعی با الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر جغرافیای زیستی استفاده شده است. در این پژوهش دو مدل انفیس شامل انفیس- خوشه بندی کاهشی و انفیس- خوشه بندی C-means فازی استفاده شده است. برای اثبات توانایی روش های مذکور از داده های پروژه مترو بانکوک، تایلند استفاده شده است. در این مدل ها پارامترهای عمق، فاصله تا سینه کار، سطح آب زیرزمینی، متوسط فشار پشت کاتر، متوسط نرخ نفوذ، زاویه ای که درزه ها با سینه کار می سازند، فشار تزریق و درصد پرشدگی تزریق به عنوان ورودی و بیشینه نشست سطح زمین به عنوان خروجی درنظر گرفته شده است. برای بررسی عملکرد مدل ها از دو شاخص آماری ضریب تعیین (R2) و میانگین مربعات خطا استفاده شده است که نهایتا انفیس- خوشه بندی کاهشی بهترین عملکرد را در بین سایر مدل ها داشته است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
55 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!