روش های اندازه گیری نرخ جریان سیالات چندفازی تولیدی از میادین هیدروکربنی با تمرکز بر چالش های اندازه گیری سیال تولیدی از یک میدان مشتر ک گازی حوز ه ی خلیج فارس

پیام:
چکیده:

اندازه‌گیری نرخ سیال نفت یا گاز تولیدی از میادین هیدروکربنی و دبی خوراک و فرآورده ها در مبادی تولید، تحویل، توزیع و مبادله جریان، جایگاه ویژه‌ای دارد. لذا صحت و دقت سیستم های اندازه گیری دبی جرمی یا حجمی جریان همواره از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در این راستا یکی از موضوعاتی که همواره چالش‌های فراوانی را به دنبال دارد اندازه گیری دبی جریانات چند فازی است. در سیالات چند فازی به‌علتاختلاف سرعت‌ ظاهری فازها نسبت به یکدیگر، الگوهای متنوعی از رژیم جریان وجود دارد که لازم‌است در انتخاب سامانه‌های اندازه‌گیری جریان‌ چند فازی مد نظر قرار گیرد. لزوم اندازه گیری جریان های چند فازی غالبا" در محل تولید سیال مخزن مطرح می باشد، ازجمله اندازه گیری دبی جریان سیال سه فازی تولیدی یکی از میادین گازی میعان معکوس حوزه خلیج فارس و مشترک با قطر است که رویکرد اصلی این پژوهش می باشد. سیال این میدان از نوع گاز میعات معکوس بوده و با افت فشار جریانی، بصورت سه فازی در می آید و اندازه گیری نرخ جریان مذکور در سکوهای دریایی و پالایشگاه های خشکی اهمیت بسیاری دارد.
در این مورد نه تنها سیال در هر دو محل مذکور بصورت سه فازی است، بلکه تحت سرپرستی دو مدیریت جداگانه بوده و یکی از مهمترین نقاط تبادل می باشد. در این مقاله مروریپس از معرفی اجمالی جریانسنج هایی که کاربردبیشتری درصنعت نفت دارند، به مشکلات اندازه گیری نرخ جریان سیالات چند فازی پرداخته و سپس دلایل اختلاف مقادیر اندازه گیری ریشه یابی میگردد. در این خصوصمشخصات کلی جریانسنج‌های مبادی تولید و تحویل گاز ارایه گردیدهو سپس وضعیتموجود اندازه گیری، منابع ایجاد خطا و تاثیر پارامترهای مختلف روی اندازه گیری های موجود بیان می گردد. در پایان جهت بهبود شرایط موجود، پیشنهاداتی ارایه گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1924629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!