اندازه گیری ضریب های فعالیت میانگین KCl در سامانه ی الکترولیتی «پتاسیم کلرید + آب + سرین» و بررسی ترمودینامیکی

پیام:
چکیده:
در این پژوهش سامانه ی الکترولیتی سه جزئی "پتاسیم کلرید + آب + سرین" از دیدگاه ترمودینامیکی و براساس مدل برهمکنش یونی پیتزر مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور اندازه گیری های ضریب های فعالیت میانگین به روش پتانسیومتری با استفاده از سلول گالوانی بدون اتصال مایع انجام گرفت. سلول گالوانی مورد استفاده از نوع –wt)%|K+-ISE100O (2Ag-AgCl|KCl(mA), Serine (wt%), H بوده و الکترودهای یون گزین مورد استفاده الکترود یون گزین پتاسیم بر پایه غشای PVC و الکترود Ag/AgCl. بودند که هر دو در آزمایشگاه ساخته شدند. اندازه گیری ها در دمای K 298 و در محدوده ی قدرت یونی mol/kg 0017/0 تا 5/2 مولال در محلول هایی دارای 0/0،0/2، 0/4، 0/8 و 0/10 درصد جرمی از سرین در مخلوط حلال آب سرین انجام شد. بررسی های ترمودینامیکی به کمک پردازش داده های تجربی پتانسیومتری با مدل برهم کنش یونی پیتزر صورت گرفت. در این کار نخست با تعیین پتانسیومتری ضریب های فعالیت میانگین الکترولیت پتاسیم کلرید در آب و مقایسه ی آن با ضریب های فعالیت میانگین محاسبه شده توسط مدل برهم کنش یونی پیتزر، کارایی روش و زوج الکترود ساخته شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس با انطباق ضریب های فعالیت میانگین به دست آمده با مدل، ضریب های تنظیم پذیر پیتزر (β(0), β (1), C (Ø) ) تعیین شدند. در پایان با استفاده از ضریب های تنظیم پذیر به دست آمده، ویژگی های ترمودینامیکی محلول مانند ضریب اسمزی حلال (Æ) و انرژی گیبس افزونی (GE) بر اساس مدل برهمکنش یونی پیتزر محاسبه شدند. نتیجه ها نشان می دهند که مدل برهم کنش یونی پیتزر برای توصیف سامانه ی الکترولیتی مورد مطالعه موفق می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!