غلظت و تخصیص پتاسیم در مراحل مهم نمو گندم و جو تحت تاثیر فسفر کودی و استرپتومایسس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یافته های مربوط به غلظت، تجمع و تخصیص عناصر غذایی در بخش های مختلف بوته می تواند به برنامه ریزی دقیق تر در راستای بهینه سازی تغذیه معدنی گیاهان زراعی کمک کند. ازاین رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مقدار فسفر کودی (Prate) شامل صفر، 4/8، 8/16، 2/25 و 6/33 میلی گرم فسفر خالص در کیلوگرم خاک خشک معادل صفر، 20، 40، 60 و 80 کیلوگرم فسفر در هکتار و مایه زنی با باکتری حل کننده فسفات استرپتومایسس (Streptomyces sp.) بر غلظت، تجمع و تخصیص پتاسیم به اندام های مختلف گندم و جو در سه مرحله کلیدی طویل شدن ساقه (SE) ، گرده افشانی (Anth) و رسیدگی برداشت (HM) انجام شد. این آزمایش گلدانی در سال زراعی 94-1393 به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار در محوطه پردیس جدید دانشگاه علوم کشاورزی گرگان اجرا گردید. نتایج نشان داد که غلظت پتاسیم در هر سه مرحله نمو و در تمام بخش های گیاه به طور معنی داری تحت تاثیر Prate قرار گرفته و با افزایش Prate به صورت خطی افزایش یافته است. همچنین، مایه زنی با باکتری موجب افزایش معنی دار پتاسیم در بخش هوایی و کل بوته در مراحل SE و Anth شد. بین دو گیاه نیز از نظر این صفات در مراحل فوق اختلاف معنی داری وجود داشت. نتایج حاکی از آن بود که افزایش Prate و مایه زنی، افزایش معنی دار تجمع پتاسیم (KCont) در تمام بخش های گیاه را در پی داشت و دو گیاه مورد مطالعه از نظر مقدار پتاسیم برگ و دانه به لحاظ آماری با یکدیگر متفاوت بودند. همچنین، نتایج نشان داد که مایه زنی با باکتری اثر معنی داری بر KCont در بخش هوایی و کل بوته در SE، در تمام بخش های گیاه در Anth، و در ساقه، ریشه، بخش هوایی و کل بوته در HM داشت. مقدار KCont گیاه گندم، در بخش هوایی و کل بوته در SE، تمام بخش ها به جز ساقه در Anth، و در تمام اندام های هوایی در HM با گیاه جو متفاوت بود. همچنین، بر اساس نتایج مطالعه حاضر ضریب تخصیص پتاسیم (KPC) به اندام های گیاه در هر سه مرحله در مقایسه با غلظت پتاسیم و KCont از ثبات بسیار بیشتری برخوردار بود و بسیار کمتر تحت تاثیر فاکتورهای آزمایش قرار گرفت و بالاخره، بین فاکتورهای آزمایش از نظر تقریبا تمام صفات مورد بررسی اثر متقابل معنی داری مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!