کامپوزیت ها و ژل های پلیمری مغناطیسی حاوی نانوذرات مگنتیت

پیام:
چکیده:
امروزه با توسعه دانش و فناوری نانو می توان در کنار حفظ خواص، با افزودن نانوذرات معدنی، به ویژه ذرات دارای خواص مغناطیسی، قابلیت های جدیدی را به مواد پلیمری القا کرد. به منظور حفظ خواص اولیه، پراکنش نانوذرات در ماتریس پلیمری باید به خوبی انجام شود. برای بهبود پراکنش در پلیمرهای آلی، راه های گوناگونی ارائه شده است. یکی از آن ها، اصلاح سطح نانوذرات با ترکیبات آلی حاوی گروه های عامل دار است که حتی می توانند در واکنش پلیمرشدن شرکت کنند. اغلب پلیمرهای آلی به دلیل ماهیت آب گریزی می توانند از این نانوذرات در برابر تخریب های محیطی محافظت کنند. نانوذرات و نانوکامپوزیت های مغناطیسی کاربردهای زیادی در تهیه رنگ، جوهر، حسگرها و ریزپردازنده ها، پزشکی، دارورسانی کنترل شده، کاتالیزگرها، تصفیه آب و جداسازی آلاینده ها دارند. پلیمرهای مغناطیسی از ویژگی هایی مانند چقرمگی، فرایندپذیری آسان، انعطاف پذیری، قابلیت ارتجاعی و زیست سازگاری برخوردارند. بدین سبب و نیز به دلیل داشتن تغییرات شیمیایی و فیزیکی برگشت پذیر در پاسخ به میدان مغناطیسی خارجی، اهمیت این مواد روز به روز در حال افزایش است. اصلی ترین ویژگی پلیمرهای مغناطیسی، قابلیت آن ها در پاسخ به تغییرات میدان مغناطیسی خارجی است. زیرا این پلیمرها وقتی در معرض میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیرند، ساختار آن ها به سرعت دچار تغییرات میکروسکوپی می شود. به همین صورت، پس از اینکه اثر میدان مغناطیسی خارجی از بین رفت، به سرعت به حالت اولیه خود برمی گردند. ژل ها و الاستومرهای پلیمری پاسخگو به میدان مغناطیسی، مثال هایی از این دست هستند که مورد توجه قرار گرفته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!