طراحی آموزشی: حلقه مفقوده نرم افزارهای آموزشی سیستم یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یادگیری الکترونیکی یکی از شیوه های نوین یادگیری در عصر حاضر است که برای کارآمدی یادگیری الکترونیکی باید در تدوین محتوای الکترونیکی آنها که معمولا از طریق نرم - افزارهای آموزشی ارایه می شود دقت نمود، عدم استفاده از طراحی آموزشی در طراحی محتوای نرم افزارها یکی از چالش های اصلی در یادگیری الکترونیکی و عدم موفقیت این سیستم آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی حلقه مفقوده طراحی آموزشی در نرم افزارهای آموزشی در محیطهای یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی صورت گرفته است.
روش
در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دوره یادگیری الکترونیکی دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران تشکیل میداد که از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب آنها استفاده شد و تعداد 60 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که از طریق آن مصاحبه ها با دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده آموزش پزشکی در مورد نرم افزارهای آموزشی مورد استفاده در تدریس به شیوه هدفمند انجام شد، طول مدت هر مصاحبه از 20 دقیقه تا یک ساعت متغیر بود، انجام مصاحبه با کل دانشجویان یک هفته یه طول انجامید. مصاحبه ها تا رسیدن به پاسخ در سطح اشباع نظری انجام شد. سوالات مصاحبه برای دانشجویان بر اساس استانداردهای دست افزارهای یادگیری الکترونیکی که دارای معیارهای 5 گانه محتوا، رهیابی، طراحی آموزشی، رسانه های آموزشی، و فنی طراحی شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهد نرم افزارهای مورد استفاده در تدریس برای دانشجویان در دانشکده آموزش پزشکی از بعد استانداردهای دست افزارهای یادگیری الکترونیکی دارای کمترین تناسب را با معیارهای مورد بررسی هستند و مشکلات زیادی به ویژه از ابعاد محتوا، ره یابی و طراحی آموزشی در آنها وجود دارد. وجود چنین مشکلات تنوعی در نرم افزارهای آموزش پزشکی، ناشی از مشکلات در رویکرد فن مدارانه و رویکرد آموزشی از جمله طراحی آموزشی است، این امر نشان دهنده ضرورت توجه به اصول طراحی آموزشی در تهیه و تولید این نرم افزارها است.
نتیجه گیری
این بررسی حاکی از آن است که توجه به اصول طراحی آموزشی در تهیه و تدوین نرم افزارهای آموزشی می تواند به عنوان یک رویکرد جدید آموزشی پاسخگوی بخشی از نیازهای آموزشی بوده و کیفیت و اثربخشی آموزشی آموزش ها را افزایش دهد. تدوین نرم افزارهای آموزشی بر اساس الگوهای طراحی آموزشی یکی از چالش های اصلی یادگیری الکترونیکی و رمز موفقیت این سیستم آموزشی محسوب میشود. ضروری است سازمانها و دانشگاه های مجری امر یادگیری الکترونیکی نیز به امر طراحی آموزشی و به کارگیری رویکردهای علمی جهت تحقق آن در اجرا عنایت ویژه ای داشته باشند
زبان:
انگلیسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!