ارزیابی مدل J2000g در شبیه سازی ذوب برف در حوزه آبخیز لتیان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ذوب برف در حوزه های آبخیز کوهستانی می تواند تاثیر قابل توجهی در تعادل آب و همچنین، در زمان های خاصی از سال مهمترین نقش را در تولید رواناب داشته باشد. در این پژوهش از مدل هیدرولوژیکی توزیعی-مکانی فرایندگرا برای حوزه آبخیز لتیان (زیرحوضه رودک) به بزرگی 431 کیلومتر مربع به منظور درک و استنتاج توزیع مکانی و زمانی وضع متغیرهایی مانند بارش، رواناب، آب معادل برف (SWE) و ذوب برف استفاده شده است. مدل از توزیع مفهوم واحدهای پاسخ هیدرولوژیکی (HRU) برای اخذ، شناخت و محاسبه تنوع مکانی در حوضه استفاده می‏کند. مدل برای هر HRU در هریک از واحدهای زمانی پارامترهایی چون تجمع و ذوب برف، رطوبت خاک، تبخیر و تعرق واقعی، قابلیت شارژ مجدد آب های زیرزمینی و تولید رواناب را شبیه سازی می کند. پارامترهای مدل به طور خودکار با استفاده از روش های واسنجی مونت کارلو (Monte-Carlo analysis) و تحول مرکب (SCE-UA) اعتبارسنجی شد. واسنجی با مقایسه مقدار رواناب اندازه گیری شده به مدت 11 سال از اکتبر 1990 تا سپتامبر 2001 در مراحل زمانی ماهانه با استفاده از معیار کارایی (Nash–Sutcliffe efficiency) ، ضریب تعیین (R2) و درصد نسبی خطا (Pbias) به عنوان تابع هدف انجام توسعه داده شد. پس از واسنجی، مدل J2000g، رواناب را با NSE=0. 82، و0. 83=R2 و 5. 6-=PBIAS نسبت به رواناب اندازه گیری شده، شبیه سازی کرد. در ادامه واحد برف مدل J2000g توسعه داده شد. برای شش ایستگاه برف سنجی HRUهای مربوطه استخراج و مدل های جداگانه با استفاده از آب معادل برف SWE اندازه گیری شده، کالیبره شد. مقایسه نتایج شبیه سازی (SWE) به صورت مجزا برای معیار (NSE) مقادیر بین 0. 28 تا 68/0 و برای معیار (R2) بین 0. 53 تا 0. 83 را نشان داد. نتایج به دست آمده از مدل و داده های حوضه کالیبره شده برای تمام ایستگاه های انباشت و ذوب برف بسیار مناسب برآورد شد، در حالی که نتایج مدل برای ایستگاه ‎های برف سنجی حوضه که به طور جداگانه کالیبره شدند، از دقت پایین تری برخوردار بود. نتایج نشان داد که دینامیک های هیدرولوژیکی و فرایندهای برف زیرحوضه های فرعی حوزه آبخیز لتیان می‏تواند به خوبی با مدل J2000g شبیه سازی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
618 تا 634
لینک کوتاه:
magiran.com/p1928432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!