اثر میزبان های مختلف بر تغییرات متابولیت های ثانویه دارواش (Viscum album)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
سابقه و هدف
دارواش ها گروهی قابل توجه و متنوع از نهاندانگان اند که انگل شاخه ها محسوب شده و دارای طیف گسترده ای از میزبان ها بوده و محدوده پراکنش بسیار وسیعی در دنیا داشته و ترکیبات موثره ی زیادی در خود دارند. با توجه به اینکه مقدار و نوع این ترکیبات در گیاهان به عوامل بسیار زیاد محیطی و ژنتیکی وابسته است، در تحقیق حاضر اثر میزبان های مختلف شامل انجیلی، ممرز، توسکای قشلاقی و صنوبر بر تغییرات متابولیت های ثانویه فنل، فلاونوئید، خواص آنتی اکسیدانی، بتولین و بتولینیک اسید در دارواش اروپایی بررسی شده است.
مواد و روش ها
نمونه برداری برای این مطالعه آزمایشگاهی در اواخر شهریور ماه 94 از دارواش های میزبانی شده توسط گونه های انجیلی، صنوبر، ممرز و توسکا قشلاقی در 3 تکرار در نقاط پایین بند تا میان بند طرح جنگلداری دکتر بهرام نیا واقع در محدوده جنگل شصت کلاته گرگان انجام و سپس نمونه ها خشک، آسیاب و عصاره گیری با سه حلال اتانول، متانول و استون صورت گرفت. پس از عصاره گیری، فرایند آزمایشات مورد نیاز طی شد و داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد میزبان های مختلف بر ترکیبات موثره ی دارواش اروپایی اثرات معناداری دارند. مطابق نتایج به دست آمده بیشترین میزان آنتی اکسیدان (03/93 درصد رادیکال آزاد) و فنل کل (45/4 میلی گرم برگرم وزن خشک) به ترتیب مربوط به عصاره اتانولی ساقه و برگ دارواش میزبانی شده توسط گونه انجیلی، و بیشترین میزان فلاونوئید (07/2 میلی گرم بر گرم وزن خشک) مربوط به عصاره اتانولی ساقه ی دارواشی با میزبانی گونه صنوبر می باشد. بیشترین میزان بتولین (3/148 میلی گرم بر گرم) در برگ داروش موجود بر میزبان گونه ممرز اندازه گیری شد. بیشترین مقدار بتولینیک اسید 3/286 میلی گرم در میلی لیتر بود که در اندام ساقه ی دارواش با میزبانی گونه ی صنوبر به دست آمد.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن است که درخت میزبان می تواند نقش کلیدی بر میزان ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی و خواص آنتی اکسیدانی برگ و ساقه گیاه نیمه انگل دارواش بگذارد. از طرفی وجود این متابولیت های ثانویه با ارزش دارویی و حتی صنعتی در این گیاه لزوم توجه ویژه را بر این گونه باارزش مورد تاکید قرار می دهد. با توجه به اینکه دو ماده موثره ضد سرطانی بتولین و بتولینیک اسید به لحاظ دارویی ارزش زیاد و در عین حال قیمت بالایی دارند میتوان از دارواشهای میزبانی شده با ممرز و صنوبر بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1928609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!