ارزیابی میزان دستیابی به اهداف توسعه پایدار مرتبط با سلامت در ایران، منطقه مدیترانه شرقی و جهان در سال 2017

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه و اهداف
اهداف توسعه پایدار شامل 17 هدف کلی است که یکی از آن ها به طور اختصاصی مرتبط با سلامت است. هدف این مطالعه ارزیابی وضعیت شاخص های اهداف توسعه پایدار مرتبط با سلامت ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و کل کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت بود.
روش کار
این پژوهش از با بهره گیری از داده های ثانویه به بررسی وضعیت شاخص های اهداف توسعه پایدار مرتبط با سلامت پرداخته است. منبع گردآوری داده های این مطالعه، آخرین داده های منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت 2017، بانک جهانی و سایر سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد و یونیسف بود. شاخص هایی که در آن ها، وضعیت ایران از میانگین منطقه پایین تر بود، برای بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از چک لیستی که مطابق با اهداف پژوهش بود، بهره گرفته شد.
یافته ها
در ایران، شاخص های نسبت مرگ ومیر مادران (25 در 100 هزار نفر) ، بروز سل (16 در 100 هزار نفر) و بروز مالاریا (5/0 در هزار نفر) نسبت به میانگین منطقه در وضعیت مطلوب قرار داشتند. شاخص هایی که ایران نسبت به میانگین منطقه در وضعیت نامطلوب قرار داشت، شامل مرگ ومیر ناشی از بلایای طبیعی، مرگ ومیر ناشی از مسمومیت غیرعمدی، مرگ ومیر ناشی از سوانح ترافیکی و سرانه مصرف الکل در جمعیت بالای 15 سال بودند.
نتیجه گیری
ایران در دستیابی به برخی اهداف پیشرفت داشته است، اما در کنترل و کاهش برخی شاخص ها نیاز به برنامه ریزی دقیق و اقدامات جدی دارد. اولویت بخشیدن به شاخص هایی که ایران در آن ها موفقیت چندانی نداشته باید موردتوجه جدی تصمیم گیرندگان قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!