تعیین عوامل خطرزا و ارایه مدل پیش آگهی آمبولی ریه بیماران بستری با استفاده از شبکه های بیزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه و اهداف
آمبولی ریه یک رویداد بالقوه کشنده و در عین حال شایع است که در سال های اخیر باعث افزایش تدریجی تعداد بستری های ناشی از آن در بیمارستان ها شده است. به همین دلیل، یکی از چالش برانگیزترین بیماری ها نزد پزشکان به حساب می آید. هدف اصلی از این پژوهش، گزارش یک پروژه تحقیقاتی به منظور مقایسه الگوریتم های مختلف داده کاوی برای انتخاب دقیق ترین مدل برای پیش بینی وقوع آمبولی ریه در بیماران بستری است که به فراهم کردن دانش مورد نیاز کادر درمانی در تصمیم گیری بهتر کمک می کند.
روش کار
در این پژوهش تلاش شد تا با استفاده از روش های مختلف یادگیری ماشین، یک مدل پیش بینی طراحی شود که بهترین عملکرد در پیش بینی احتمال وقوع آمبولی ریه در بیماران بستری در معرض خطر را داشته باشد. از میان الگوریتم های داده کاوی، از شبکه های بیزی و الگوریتم های درخت تصمیم J48، رگرسیون لجستیک و نیز بهینه سازی حداقل متوالی استفاده شد. داده های مورد استفاده تحقیق، عوامل خطرزا و سوابق گذشته مربوط به بیماران بستری بخش ریه بیمارستان شریعتی تهران بود.
یافته ها
بررسی ها صورت گرفته نشان می دهد که صحت و ویژگی در تمام مدل های پیش بینی از عملکرد مطلوبی برخوردار بوده است، و مدل بیزی در پیش بینی وقوع آمبولی ریه، بیشترین میزان حساسیت را داشت.
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهند اگر چه تفاوت کمی در عملکرد مدل های پیش بینی وجود دارد، اما در این گونه داده ها برای پیش بینی وقوع آمبولی ریه در بیماران بستری، مدل شبکه بیزی ابزار مناسب تری است، که می تواند به عنوان روش حمایتی در کنار تصمیم های پزشکی قرار گیرد تا صحت پیش بینی بیماری ها را ارتقاء بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!