تعیین تابع تولید آب- شوری- عملکرد با در نظر گرفتن زمان برداشت علوفه و ارزیابی شاخص های تولید در در ذرت خوشه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق به منظور تعیین تابع برتر آب- شوری- عملکرد و زمان برداشت سورگوم علوفه ای در مزرعه تحقیقاتی در دشت سیستان اجرا شد. آزمایش در سطوح شوری (2، 5 و 8 دسی زیمنس بر متر) و سطوح آبیاری (50، 75، 100و 120 ٪ نیاز آبی گیاه) در سه زمان برداشت انجام و چهار تابع تولید خطی، لگاریتمی، درجه دوم و متعالی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای هر برداشت تابع تولید به طور جداگانه مورد بررسی سپس با در نظر گرفتن زمان برداشت، تابع تولید ارزیابی شد. بعد از تعیین تابع برتر جهت بررسی اثرات جداگانه و توام شوری و آب آبیاری از شاخص تولید نهایی نسبت به عمق و شوری آبیاری، نسبت نهایی نرخ جایگزین فنی و ارزش تولید نهایی استفاده گردید. نتایج نشان داد تابع درجه دوم عملکرد سورگوم را بهتر نشان داد. شاخص تولید نهایی نسبت به عمق آب آبیاری نشان داد به ازای افزایش یک سانتی متر آب آبیاری، برداشت اول کمترین تغییر عملکرد (22/1 تن بر سانتی متر) و برداشت سوم بیشترین مقدار (9/2) را داشته است. شاخص تولید نهایی نسبت به شوری نشان داد کاهش عملکرد در شوری های پایین در برداشت دوم کمتر از برداشت اول و سوم بوده است و برداشت سوم بیشترین کاهش عملکرد علوفه تازه را داشته است. نرخ جایگزینی نهایی کمیت و کیفیت آب آبیاری نسبت به عملکرد علوفه تازه نشان داد برای این که عملکرد با افزایش یک واحد شوری آب تغییر نکند، باید 86/5 سانتی متر در برداشت اول، 97/1 برداشت دوم و 72/1 برداشت سوم عمق آب افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!