فراگیری جمله واره های اسمی توسط زبان آموزان زبان دوم: تاثیر برجسته سازی متنی، توضیح فرازبانی و خودتنظیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف تحقیق حاضر مطالعه تاثیر برجسته سازی متنی و توضیح فرازبانی در قالب تمرین های معنامحور بر فراگیری جمله واره های اسمی در زبان انگلیسی است. این تحقیق برای پاسخ به این سوالات طراحی شد: الف) آیا استفاده از شیوه آموزش مبتنی بر برجسته سازی متنی و توضیح فرازبانی موجب ارتقای دانش جمله واره های اسمی زبان آموزان خواهد شد؟ ب) آیا تاثیراین دو روش در ارتقا دانش جمله واره های اسمی زبان آموزان متفاوت خواهد بود؟ ج) آیا میزان استفاده زبان آموزان از ظرفیت خودتنظیمی در فراگیری دستور زبان تاثیر متفاوتی بر دو گروه آزمایشی برجسته سازی متنی و توضیح فرازبانی دارد؟ یک آزمون مبتنی برتشخیص جمله واره های اسمی و یک آزمون مبتنی برتولید جمله واره های اسمی در قالب تولید جملات ترکیبی به عنوان پیش آزمون و پس آزمون به کار گرفته شد تا پیشرفت دانشجویان سال اول در چهار کلاس را بسنجد. یک پرسشنامه خودتنظیمی نیز برای اندازه گیری میزان به کارگیری ظرفیت خودتنظیمی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد هر دو شیوه آموزشی تاثیر مثبتی بر پیشرفت دانش دستوری زبان آموزان در دو گروه آزمایشی هم به لحاظ تشخیص و هم به لحاظ تولید داشته است. نتایج همچنین آشکار نمود زبان آموزانی که به روش برجسته سازی متنی آموزش دیدند، از ظرفیت خودتنظیمی به طور موثرتری در افزایش دانش تشخیصی خود در فراگیری جمله واره های اسمی استفاده کردند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت شیوه آموزش مبتنی بر خودتنظیمی متنی که قوانین دستوری را کمتر آشکارا توضیح می دهد، زبان آموزان را به استفاده موثرتر از ظرفیت خودتنظیمی در افزایش دانش تشخیصی دستور زبان ترغیب می کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
113 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!