پایش محصولات زراعی با استفاده از تصاویر پلاریمتریک اینترفرومتریک سار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افزایش تولید محصولات کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی، محدودیت منابع آبی و نیز محدودیت زمین های دارای پتانسیل تولید، همچنین محدودیت های مالی در کشور با مشکلات فراوانی روبرو می باشد. بنابراین برای تامین مواد غذایی باید بهره وری از عوامل تولید به ویژه آب و خاک افزایش و ضایعات کشاورزی تا حد امکان کاهش یابد. این امر نیازمند پایش منظم محصولات می باشد. سنجش از دور یکی از مهمترین تکنیک های مورد استفاده در پایش محصولات کشاورزی محسوب می شود. امروزه توسعه روش های پایش در مقیاس وسیع، مساله ای مهم برای اجرای مدیریتی معقول و منطقی در ارتباط با منابع طبیعی زمین بویژه برای کشورهای پرجمعیت که متکی به محصولات کشاورزی هستند، به شمار می رود. هدف از این تحقیق پایش و بازیابی برخی پارامتر های محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر پلاریمتریک اینترفرومتریک سار (PolInSAR) می باشد. روش مورد استفاده برمبنای ویژگی هایی حاصل از مدل تجزیه پیشنهادی و روش های رگرسیون مبنا می باشد. در مدل پیشنهادی ابتدا پایه پلاریزاسیون بهینه که در آن همبستگی بین دو تصویر پایه و پیرو بیشینه است محاسبه می شود، سپس در آن پایه تجزیه مقدار ویژه بر روی ماتریس کواریانس پلاریمتریک اینترفرومتریک اعمال شده، و با بدست آوردن مقادیر و بردارهای ویژه ویژگی هایی همانند انتروپی و آلفا محاسبه می شود. برخی از این ویژگی ها وابستگی خطی بالایی با ارتفاع، زیست توده و فنولوژی محصولات دارند و برخی نیز اطلاعات مفیدی برای بهبود عملکرد بازیابی فراهم می آورند. نهایتا بازیابی پارامترهای محصول براساس 13 ویژگی PolInSAR و دو روش شبکه عصبی مصنوعی و رگرسیون بردار پشتیبان انجام می شود. نتایج پیاده سازی بر روی دو محصول گندم و جو با استفاده از تصاویر سری زمانی سنجنده E-SAR از منطقه DEMMIN در آلمان نشان دهنده عملکرد مناسب روش پیشنهادی می باشد. هر دو روش مورد استفاده به منظور بازیابی نهایی شامل شبکه عصبی و رگرسیون بردار پشتیبان برآوردهای خوبی از پارامترهای محصول داشته و می توانند برای پایش محصولات مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان نمونه نتایج نشانگر جذر میانگین مربعات خطا (RMSE) 21. /، 59. / و 21. / با استفاده از شبکه عصبی و جذر میانگین مربعات خطا (RMSE) 21. /، 52. / و 46. / با استفاده از رگرسیون بردار پشتیبان به ترتیب در بازیابی ارتفاع، زیست توده و فنولوژی محصول گندم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!