شناسایی ساختمان در مناطق شهری در تصاویر با قدرت تفکیک بالای سنجش از دوری با استفاده از روش آدابوست توسعه یافته و ویژگی های سطح بالا (شبه عمیق)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناسایی ساختمان از تصاویر سنجش ازدور در بروزرسانی نقشه ها، نظارت شهری و طیف وسیعی از کاربردها اهمیت زیادی دارد. تصاویر با قدرت تفکیک مکانی بالا یک منبع داده مهم، برای استخراج اطلاعات مکانی است. این تصاویر امکانات فوق العاده ای برای استخراج عوارض ازجمله ساختمان و تجزیه وتحلیل های مکانی در مناطق شهری فراهم کرده اند؛ اما این کار معمولا به دلیل پیچیدگی ها و ناهمگونی های این داده ها مانند تغییرات درون کلاسی زیاد و تغییرات بین کلاسی کم، با دشواری هایی همراه است. باوجود تلاش های زیادی که برای توسعه روش های اتوماتیک شناسایی ساختمان از این تصاویر طی دهه های گذشته انجام شده است؛ روش های با کارایی بالا به دلیل عدم قطعیت هایی چون انتخاب ویژگی های بهینه هنوز در دسترس نیستند و از سویی به دلیل افزایش قدرت تفکیک داده های مورداستفاده، زمان پردازش نیز بالا می باشد. ازاین رو، بهبود صحت شناسایی اتوماتیک ساختمان از داده های سنجش ازدور و درعین حال زمان پردازش کمتر انگیزه اصلی تحقیق حاضر است. روش پیشنهادی این مقاله، به این صورت است که ابتدا با بکارگیری ساختارهای بافتی شبه عمیق، ویژگی های سطح بالایی را جهت آشکارسازی بهینه ساختمان استخراج می نماید. سپس بر اساس ادغام الگوریتم آدابوست توسعه یافته با روش ماشین بردار پشتیبان بهینه سازی شده با ازدحام ذرات، ویژگی های بهینه را انتخاب کرده و به طبقه بندی باینری عارضه ساختمان و زمینه می پردازد. روش پیشنهادی بر روی مجموعه داده استاندارد واهینگن اجرا و سپس نتایج حاصل از آن با روش های کارآمد یادگیری ماشین مقایسه شده است. همچنین مقایسه ای بین روش مجموعه ویژگی شبه عمیق با روش متداول ویژگی های بافت GLCM صورت گرفته است. نتایج تجربی نشان دادند که به طور میانگین بیشترین صحت کلی و ضریب کاپا حاصل از روش پیشنهادی به ترتیب، 93. 25 و 83. 06 درصد می باشد و نسبت به روش های مرسوم افزایش دقت 7. 27 درصد در ضریب کاپا دارا می باشد که نشان از اعتبار و توانمندی روش پیشنهادی بوده بعلاوه اینکه زمان محاسبات را حدودا به نصف کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!