طبقه بندی گندم زمستانه با استفاده از آنالیز تصاویر بهینه چند زمانی مبتنی بر الگوریتم جنگل تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برآورد سطح زیر کشت گندم و پراکنش آن در کشور در زمان کشت و قبل از برداشت محصول، می تواند در ارزش گذاری، ذخیره سازی و همچنین برنامه ریزی برای واردات و صادرات نقشی اساسی ایفا کند. روش های معمول سنجش از دور با استفاده از تک تصویر به علت شباهت طیفی گندم و سایر محصولات کشاورزی نظیر جو و یونجه که معمولا همزمان با کشت گندم رشد می کنند، در جداسازی گندم از این محصولات با مشکل مواجه می شوند. لذا بکارگیری تصاویر چندزمانه در طول رشد محصول باعث بهبود صحت طبقه بندی گندم می گردد. الگوریتم جنگل تصادفی، یکی از ابزارهای مناسب جهت غلبه بر مشکلات طبقه بندی تصاویر سری زمانی می باشد. در این تحقیق 10 تصویر از منطقه (مرودشت-استان فارس) که دارای ابرناکی کمتر از 20 درصد بودند انتخاب گردید. در مرحله بعد، با تولید ویژگی های جدید از جمله گرادیان طیفی باند ها و شاخص های گیاهی تصاویر چندزمانی و اختلاف آنها و انتخاب ویژگی های بهینه، عملکرد مدل بهبود یافت. با تولید این ویژگی ها به طور میانگین دقت کلی 4/9 درصد و ضریب کاپا 2/5 درصد افزایش یافت. علاوه بر آن قدرت جداسازی گندم و جو (دقت تولید کننده جو) توسط روش پیشنهادی به طور میانگین تا 5/14 درصد افزایش یافته و در حالت استفاده از تنها سه تصویر منتخب، به 5/92 درصد می رسد. در پایان آنالیز اهمیت متغیر انجام شد و مشاهده گردید، اختلاف شاخص های گیاهی و گرادیان طیفی باندهای تصاویر زمان های مختلف، مهمترین ویژگی های تولید و معرفی شده به مدل جهت بهبود نتایج می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!