کاربرد رگرسیون سیمبولیک و سیستم اطلاعات جغرافیایی در حوضه آبخیز خیرود برای ارائه مدل های مکانی تاثیرگذار بر سطح سیمای سرزمین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برای مدیریت یک حوزه آبخیز در بلندمدت، تهیه نقشه، ارایه مدل های مکانی تنوع زیستی و گونه ای درختان در سطح سیمای سرزمین و تعیین فاکتورهای فیزیوگرافیک تاثیرگذار بر آن ضروری است. در این تحقیق مدل مکانی تنوع زیستی درختان در حوزه آبخیز خیرود در شمال ایران از مطالعات میدانی و ارتباط آن با 16 فاکتور اکوفیزیوگرافیکی به دست آمدند که این فاکتورها نماینده انحصاری شرایط زیستی محیطی آن منطقه می باشند. اساس این تحقیق، ارایه سطوح زیست محیطی (فیزیکی) با وضوح بالا و ارتباط آن با برآوردهای اندازه گیری شده در روی زمین و عرصه می باشد که جهت رسیدن به این هدف از مدل رقومی زمین استفاده شد. داده های مدل رقومی زمین- ارتفاع از تصاویر ماهواره ایی استر (ASTER) 2016 تهیه و از رگرسیون سیمبولیک در مدلسازی مکانی تنوع زیستی استفاده گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که باد به تنهایی 51 درصد از تغییرات تنوع زیستی را در حوزه آبخیز تعریف می کند. سایر عوامل به ترتیب سطوح انعکاس نور آبی، شاخص خیسی توپوگرافی و غیره هستند. در نهایت این تحقیق، با ارایه مدل تنوع زیستی و مکانی و تعیین عوامل زیست محیطی تاثیر گذار بر آن، گام مهمی به سمت توضیح تغییرات مکانی تنوع زیستی در سطح سیمای سرزمین و تعیین فاکتورهای زیستی محیطی تاثیرگذار، بر می دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
411 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!