ترجمه، انطباق فرهنگی و بررسی پایایی نسخه فارسی پرسش نامه ارزیابی مواجهه سریع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از کار به دلیل وجود عوامل خطر حین کار، در سراسر جهان، به ویژه در کشور های در حال توسعه رو به افزایش است. در ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی که شایع ترین بیماری مزمن است، عوامل متعدد خطر (فیزیکی، روانی و ذهنی) موثرند. ابزارهای متعددی برای ارزیابی این عوامل خطر استفاده می شود. پرسش نامه ارزیابی مواجهه سریع یکی از ابزارهای دقیق و سریع برای شناسایی این عوامل خطر است که به وفور از آن استفاده می شود. هدف از این مطالعه ترجمه، انطباق فرهنگی و بررسی پایایی پرسش نامه ارزیابی مواجهه سریع به زبان فارسی است.
روش بررسی این مطالعه در حوزه روش شناسی است. در این مطالعه معادل سازی بین فرهنگی پرسش نامه ارزیابی مواجهه سریع با استفاده از روش International Quality of Life Assessment Project انجام شد. برای انجام روایی صوری، پرسش نامه مذکور از سوی 12 متخصص ارگونومی و 15 کارگر بررسی و تکمیل شد. در این مطالعه تکرار پذیری نسبی (درون آزمونگر و بین آزمونگر) ، تکرارپذیری مطلق و همخوانی درونی برای بررسی پایایی (تکرارپذیری) پرسش نامه مورد نظر بر روی 80 نفر کارگر ساختمانی نیز بررسی شد. این کارگران به دو گروه 30 و 50 نفره تقسیم شدند و تکمیل پرسش نامه با فاصله زمانی 3 تا 7 روز و دو مرتبه انجام شد.
یافته ها نسخه ترجمه شده پرسش نامه ارزیابی مواجهه سریع به زبان فارسی، واژگان، جمله بندی و عبارات آسان داشت که مترجمان نیز در این باره اتفاق نظر داشتند و کیفیت ترجمه در مجموع به لحاظ وضوح ترجمه، کاربرد زبان مشترک، یکسانی مفهومی و کیفیت کلی ترجمه مطلوب بود و نظر مترجمان رضایت بخش بود. به عبارت دیگر نتایج حاصل از بررسی روایی صوری، نشان از تایید همه آیتم ها داشت. میزان تکرار پذیری که از طریق محاسبه ضریب همبستگی درون گروهی برای بین آزمونگرها و درون آزمونگر ها در 6 آیتم موجود حاصل شد، به ترتیب در دامنه های 0/79 تا 0/93 و 0/74 تا 0/89 به دست آمد و همچنین مقدار همخوانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) 0/74 محاسبه شد. مقدار تکرارپذیری مطلق نیز برای 6 آیتم، به ترتیب برای درون آزمونگر و بین آزمونگر در دامنه 0/73 تا 2/8 و 0/4 تا 4/9 به دست آمد.
نتیجه گیری نتایج این مطالعه پرسش نامه مد نظر را به لحاظ روایی صوری تایید می کند؛ به گونه ای که تمامی 16 سوال آن واضح و ساده و قابل فهم هستند و تنها تغییرات و اصلاحات جزئی صورت گرفته است و تکرار پذیری قابل قبولی دارد؛ بنابراین، پرسش نامه ارزیابی مواجهه سریع را می توان ابزار ارزیابی ریسک برای مطالعات صنعتی و تحقیقاتی در جمعیت های فارسی دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
302 تا 313
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!