طراحی و ارزیابی روایی و پایایی ابزار بیوفیدبک برای افراد سالم در معرض کیفوز پوسچرال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف کیفوز وضعیتی، یکی از ناهنجاری های شایع ستون فقرات است که آگاهی از وضعیت بدنی و حفظ درست آن می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان این ناهنجاری داشته باشد. سیستم های بیوفیدبکی یکی از روش های استفاده شده در پیشگیری از اختلالات پوسچرال هستند. هدف از این مطالعه، طراحی ابزار بیوفیدبک به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در وضعیت کیفوتیک و ارزیابی پایایی و روایی آن است.
روش بررسی 17 دانشجو رده سنی 18 تا 30 سال به صورت غیراحتمالی ساده، در مطالعه شرکت کردند. در این مطالعه برای ارزیابی شاخص کیفوز از خط کش انعطاف پذیر به عنوان استاندارد طلایی استفاده شد. ابتدا دستگاه بیوفیدبک کنترلی کیفوز با محوریت میکروکنترلر با استفاده از حسگر خمشی طراحی شد. این دستگاه شامل یک تولیدکننده لرزش است که در صورت وقوع وضعیت کیفوتیک با فرمان میکروکنترلر شروع به لرزش می کند. به این صورت که با تغییر وضعیت بدنی، مقاوت حسگر خمشی استفاده شده در ابزار بیوفیدبک هوشمند طراحی شده نیز تغییر می کند و داده هایی که حسگر خمشی ثبت کرده است با یک مدار مقاومتی ساده به تغییرات ولتاژ تبدیل می شود. خروجی حسگر خمشی، وارد A/D میکروکنترلر می شود تا به محض تشخیص وضعیت بدنی ناصحیح، میکروکنترلر یک سیگنال کنترل (بر اساس آستانه برنامه ریزی شده برای میکروکنترلر) به صورت فیدبک لرزشی ارسال کند. در صورتی که مقدار خمیدگی بیشتر از مقدار آستانه باشد و این آستانه خمیدگی، حداقل 30 ثانیه طول بکشد، به کاربر به شکل فیدبک لرزشی هشدار می دهد. هشدار لرزشی مادامی که کاربر در وضعیت بدنی کیفوتیک است، ادامه می یابد و به محض تغییر وضعیت کاربر از کیفوتیک به خنثی، قطع می شود. با نصب ابزار بیوفیدبک طراحی شده در منطقه مد نظر از بدن شرکت کنندگان، درصد خطای ابزار از طریق شمارش تعداد دفعات هشدار در وضعیت خنثی و هشدارندادن در وضعیت کیفوتیک بررسی شد. همچنین برای بررسی تکرارپذیری ابزار بیوفیدبک، اندازه گیری در دو وضعیت خنثی و کیفوتیک برای هر وضعیت دو بار با فاصله 2 ساعت انجام شد. در این تحقیق، روایی ابزار با استفاده از مقادیر حساسیت و ویژگی و پایایی آن با استفاده از ضریب کاپا سنجیده شد.
یافته ها اصلاح وضعیت بدنی تکنیکی موثر و مورد استفاده است که هدف آن کاهش فشار مکانیکی روی عضلات گردن و شانه از طریق گرفتن وضعیت بدنی خنثی و طبیعی است. تکنولوژی پوشیدنی می تواند روشی برای رسیدن به این هدف از طریق مونیتور کردن مداوم وضعیت بدنی کسی باشد که آن را می پوشد تا در هنگامی که وضعیت بدنی فرد در شرایط نامطلوب قرار می گیرد، فیدبک لازم را به او بدهد. در این تحقیق ابزاری طراحی شد که افراد به راحتی بتوانند آن را بپوشند و استفاده از آن بسیار راحت است؛ بنابراین، می توان از این روش به عنوان روشی مفید، ساده و غیرتهاجمی برای ارزیابی بالینی و اندازه گیری اطلاعات پوسچر کیفوتیک استفاده کرد. با توسعه بیشتر در ثبت داده ها و مکانیسم فیدبک، این سیستم می تواند به سیستم قابل حمل ردیابی و بررسی پوسچر، برای آموزش مبتلایان به انحراف وضعیت تبدیل شود. این سیستم دستگاهی کاربرپسند و هزینه آن پایین است. نتایج نشان دادند مقدار حساسیت ابزار بیوفیدبک طراحی شده برابر با 17/64 درصد و ویژگی آن برابر با 100 درصد است. مقدار شاخص کاپا برای هر دو بار اندازه گیری در وضعیت خنثی برابر با 100 درصد محاسبه شد، اما در وضعیت کیفوتیک در اندازه گیری بار اول برابر با 17/64 درصد و در اندازه گیری بار دوم برابر با 12 درصد به دست آمد. در بررسی تکرارپذیری ابزار بیوفیدبک، بررسی ها نشان دادند نتایج بار اول و بار دوم تفاوت چندانی با هم نداشتند.
نتیجه گیری نتایج نشان داد ابزار بیوفیدبک در وضعیت خنثی، روایی کافی را دارد، اما در وضعیت کیفوتیک، روایی کافی ندارد. به عبارت دیگر ابزار بیوفیدبک طراحی شده وضعیت بدنی کیفوتیک را مطابق با استاندارد طلایی (خط کش انعطاف پذیر) به درستی تشخیص نمی دهد و از این نظر باید بیشتر بررسی شود تا نواقص آن رفع شود. همچنین مقادیر شاخص کاپا نشان دادند ابزار بیوفیدبک در وضعیت کیفوتیک پایایی مناسبی ندارد، اما این ابزار پایایی مناسبی در زمان دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
340 تا 353
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!