طبقه بندی طیفی-مکانی تصاویر ابرطیفی به کمک ویژگی های گشتاور هندسی تصویر و الگوریتم ژنتیک

پیام:
چکیده:
از تصاویر ابرطیفی همواره در حوزه های مختلفی مانند کشاورزی، زمین شناسی و معدن، مدیریت شهری، نظامی، شناسایی اهداف و… استفاده است. طبقه بندی که یکی از مهم ترین شاخه ها از الگوریتم های پردازشی داده های ابرطیفی است که به طور سنتی با اطلاعات طیفی انجام می شود. تحقیقات گوناگون نشان داده است که استفاده از ویژگی های مکانی تصویر در کنار ویژگی های طیفی موجب می شود دقت طبقه بندی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. در این تحقیق روشی به منظور طبقه بندی طیفی-مکانی تصاویر ابرطیفی گسترش داده شده است. در این روش پس از یک مرحله استخراج ویژگی بر مبنای روش کسر نویز کمینه (MNF) ، از چند مولفه اول تولید شده، ویژگی های گشتاور هندسی تصویر در مرتبه ها و ابعاد گوناگون پنجره تحلیل تولید می شود. در مرحله بعد، این ویژگی ها در کنار ویژگی های طیفی قرار گرفته و از الگوریتم ژنتیک به منظور انتخاب ویژگی های مناسب برای طبقه بندی استفاده می شود. در نهایت نیز پس پردازشی بر مبنای فیلتر رای اکثریت به منظور حذف پیکسل های اشتباه در هر کلاس و هموارسازی برچسب ها و افزایش دقت طبقه بندی انجام می شود. استفاده از تبدیل MNF به منظور تولید ویژگی های گشتاور هندسی تصویر، استفاده از الگوریتم ژنتیک به منظور انتخاب ویژگی های طیفی-مکانی و پس پردازش مبتنی بر فیلتر رای اکثریت از جمله ی نوآوری های این مقاله است. نتایج پیاده سازی بر روی یک تصویر ابرطیفی واقعی از مناطق نیمه-شهری کشاورزی نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی این تحقیق در مقایسه با روش معمول می تواند دقت طبقه بندی را تا حدود 40 درصد افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!