اثر لاکتوباسیلوس های پروبیوتیکی برقدرت اتصال و تشکیل بیوفیلم سویه های اشریشیا کلی جدا شده از عفونت دستگاه ادراری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
سابقه و هدف
دانشمندان بر این باورند که باکتری های پروبیوتیک با مهار استقرار، ممانعت از اتصال و رشد اشریشیا کلی اوروپاتوژن قادر به بهبود عفونت های دستگاه ادراری می شوند. هدف از این پژوهش، بررسی اثر ضداتصالی دو باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم و لاکتوباسیلوس کازئی بر اشریشیا کلی اوروپاتوژن است.
مواد و روش ها
35 نمونه ادراری از افراد مبتلا به عفونت مجاری ادراری از بیمارستان امام خمینی در تهران جمع آوری و بر اساس آزمایش های بیوشیمیایی متداول 27 جدایه اشریشیا کلی اوروپاتوژن تشخیص داده شد. قدرت تشکیل بیوفیلم باکتری ها و وجود ژن های موثر در تشکیل آن (papG و fimH) به ترتیب با روش های میکروتیتر پلیت و PCR بررسی شدند. تجمع پذیری و اثر ضد اتصالی دو لاکتوباسیلوس پروبیوتیکی، لاکتوباسیلوس پلانتاروم و لاکتوباسیلوس کازئی علیه باکتری اشریشیا کلی اوروپاتوژن به ترتیب با روش کو-اگریگیشن و میکروتیتر پلیت بررسی شدند.
یافته ها
از 27 جدایه به ترتیب 77%، 15% و 5% توان قوی، متوسط و ضعیف و 3% فاقد توان برای تشکیل بیوفیلم بودند. از بین 15 نمونه دارای بیوفیلم قوی، 13 نمونه (86%) واجد ژن papG و 15 نمونه (100%) واجد ژن fimH بودند. میانگین تجمع پذیری لاکتوباسیلوس پلانتاروم و لاکتوباسیلوس کازئی با باکتری اشریشیا کلی اوروپاتوژن به ترتیب 49. 13 و 46. 25 درصد به دست آمد. میانگین اثر ضد اتصالی روماند لاکتوباسیلوس پلانتاروم و لاکتوباسیلوس کازئی علیه باکتری بیماریزا به ترتیب 62 و 58 درصد بود.
نتیجه گیری
انجام مطالعات گسترده تر در مورد ویژگی های ضد اتصالی لاکتوباسیلوس های پروبیوتیکی مورد پژوهش به منظور پیشگیری از استقرارسویه اشریشیا کلی اوروپاتوژن پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
278 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!