وضعیت اجرای مقررات مدیریت مراتع در کانون های داخلی ریزگرد خوزستان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
ریزگردهای استان خوزستان بحران محیط زیستی با پیامدهای بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی است. این معضل اساسی از سال ها پیش آغاز و در دهه اخیر تشدید و خسارت های زیادی در پی داشته است. استان خوزستان با مساحت 64057 کیلومتر مربع از نظر پستی و بلندی خوزستان به دو منطقه کوهستانی و جلگه ای قابل تقسیم بندی است. منطقه کوهستانی به طور عمده در شمال و شرق استان با حدود دو پنجم مساحت کل استان و منطقه جلگه ای در خوزستان از جنوب دزفول، مسجدسلیمان، رامهرمز و بهبهان آغاز و تا کرانه های خلیج فارس و اروند رود ادامه دارد. حدود 85 درصد از وسعت استان دارای اقلیم فراخشک، خشک و نیمه خشک می باشد. در استان خوزستان ، نزدیک به 7 ماه از سال (ازنیمه فروردین تا نیمه آبان) متوسط درجه حرارت هوا، 30 درجه سانتیگراد یا بیشتر است وحداکثر آن در فصل تابستان به بالای 50 درجه سانتیگراد می رسد. متوسط بارندگی آن 266 میلیمتر و معدل دما در آن 26 درجه سانتیگراد است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری سال 1392، استان خوزستان 9/3 درصد مساحت خاکی کشور را تشکیل داده و دارای 27 شهرستان، 76 شهر، 67 بخش، 144 دهستان و 6406 آبادی (2399 خالی از سکنه و 4007 آبادی دارای سکنه) می باشد (سیداخلاقی و همکاران، 1397). جهت انجام مطالعات مقابله با گرد و غبار این استان، بخش هایی از 11 شهرستان واقع در محدوده ریزگرد، از سوی گروه مطالعاتی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور (بی نام، 1397) ، به عنوان کانون های داخلی تولید ریزگرد شناسایی شدند. این شهرستان ها بر اساس موقعیت جغرافیایی به کانون های هفت گانه تقسیم شدند. بدین ترتیب شهرستان های آبادان، خرمشهر، شادگان، هویزه، اهواز، باوی، کارون، امیدیه، بندر ماهشهر، رامشیر و هندیجان در محدوده کانون های تولید گرد و غبار قرار گرفتند…
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1932526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!