اثر تاریخ کاشت و تنش آبی بر عملکرد و برخی صفات زراعی سه هیبرید ذرت شیرین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور ارزیابی تاثیر تاریخ کاشت و تنش آبی بر عملکرد و برخی صفات زراعی سه هیبرید ذرت شیرین، آزمایشی به صورت اسپلیت نواری با سه تکرار در دو سال زراعی 92 و 93 در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز اجرا گردید. فاکتور اصلی شامل ترکیبی از تاریخ کاشت (15 خرداد به عنوان تاریخ کاشت به موقع و 5 تیرماه به عنوان کشت دوم) و تنش آبی (آبیاری نرمال و قطع آبیاری از ابتدای ظهور رشته های ابریشمی) و فاکتور فرعی شامل سه هیبرید ذرت شیرین KSC403su،Passion و Signet بود. تاخیر در تاریخ کاشت و تنش آبی بطور معنی داری باعث کاهش عملکرد بلال و اجزای آن، ارتفاع بوته، طول بلال و عملکرد علوفه در هر سه هیبرید ذرت شیرین گردید. در شرایط آبیاری نرمال و تاریخ کاشت به موقع، هیبرید KSC403su بیشترین عملکرد بلال تر، علوفه و کنسروی را به خود اختصاص داد و نسبت به دو هیبرید دیگر برتری داشت. بیشترین درصد کاهش عملکرد در برهمکنش تنش آبی در تاریخ کاشت به موقع در هیبرید KSC403su (45 درصد) به دست آمد. در تاریخ کاشت دوم، هیبرید Signet با 44 درصد کاهش عملکرد بیشترین افت را در شرایط تنش آبی نشان داد در حالی که کمترین افت عملکرد در هیبرید Passion مشاهده شد. بنابراین به نظر می رسد که با توجه به شرایط کمبود آب در استان فارس، کشت هیبریدPassion ضمن کاهش مصرف آب، می تواند به عنوان هیبرید مناسب در منطقه قابل توصیه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!