سرزمین و مرز از دیدگاه ژئوپلیتیک، سیاست و حقوق بین الملل

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مرزهای سیاسی مهم ترین عامل تفکیک یک واحد متشکل سیاسی، از واحدهای دیگر است. خطوط مرزی، ضمن تعیین حدود قلمرو حکومت، تعیین کننده حدود اختیارات دولت آن حکومت نیز هستند. خطوط مرزی، خطوطی اعتباری و قراردادی هستند که به منظور تحدید حدود یک واحد سیاسی بر روی زمین مشخص می شوند. چنانچه منظور از واحد سیاسی، حکومت باشد، خطوطی که سرزمین یک حکومت را از حکومت همسایه جدا می کند، به مرزهای بین المللی معروف اند. همچنین، مرزهای بین المللی در شکل دهی مناسبات سیاسی و اقتصادی میان حکومت ها، نقش برجسته ای دارند. همواره ادعاها و کشمکش های مرزی عامل مهم ایجاد تیرگی روابط سیاسی میان برخی کشورها بوده است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی در پاسخ به این پرسش است که اساسا مسئله مرز و سرزمین از چه دیدگاه ها و رویکردهایی قابل بحث و بررسی است؟ مرزهای بین المللی در شکل دهی مناسبات سیاسی و اقتصادی میان حکومت ها، نقش برجسته ای دارند. مرزها کنش متقابل مرزنشینان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. شکوفایی و زوال شهرها و حوزه نفوذ آن ها در مجاورت مرز، بستگی به این دارد که خط مرزی نقش های جدیدی برای آن ها پدید آورد یا برعکس، حوزه طبیعی آن ها را بر هم زند. در سده های اخیر، نقشه سیاسی جهان دائما تغییریافته که علت اصلی آن اکتشافات جغرافیایی، جنگ ها، تجزیه امپراطوری ها، و جداسازی و جدایی طلبی بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!