بررسی رفتار زادآوری گونه های درختی بنه و کیکم به منظور شناخت چگونگی استقرار طبیعی آن در جنگل های زاگرس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور تعیین نحوه استقرار طبیعی زادآوری جنسی بنه و کیکم، سه توده از جنگل های حفاظت شده دالاب، استان ایلام، با شرایط توپوگرافیک متفاوت در فصول بهار و تابستان 1395 بررسی شد. موقعیتهای استقرار زادآوری شامل "زیر تاج درخت"، "زیر و پناه درختچه "، "زیر و پناه بوته "، " کنار سنگ " و "فضای عاری از پوشش" بود. در هر توده یک ترانسکت پایه در جهت عمود بر شیب دامنه پیاده و در امتداد آن برای هر یک از موقعیتهای استقرار زادآوری سه تکرار انتخاب و برای هر کدام یک پلات دایره ای 15 مترمربعی دائمی پیاده شد. در هر پلات تعداد نهالها و بلندی آنها به تفکیک گونه اندازهگیری شد. تغییرات فصلی زادآوری بنه و کیکم با کاهش معنی دار همراه بود. بیشترین میزان زادآوری بنه در جهت شمالی و ارتفاع 1400 متر از سطح دریا و در مورد کیکم در جهت شمالی و ارتفاع 1550 متر از سطح دریا یافت شد. بیشترین میزان زادآوری بنه در زیر تاج درختان بلوط و بنه بوده و کمترین میزان آن بسته به شرایط رویشگاه در زیر تاج درختان کیکم و کنار سنگ ها بوده و در فضای آزاد زادآوری بنه یافت نشد. بیشترین میزان استقرار زادآوری بنه و کیکم در جهت شمالی تاج درختان بود. بیشترین میزان استقرار زادآوری بنه در فاصله 3/1 تاج درخت یافت شد. بیشترین تراکم نهال های بلند بنه و کیکم در فواصل 3/2 و 3/3 تاج درخت و کمترین میزان آنها در فاصله 3/1 تاج درخت بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!