تعیین ویژگی های بیوشیمیایی آنزیم های آلفا-آمیلاز و آلفا - بتا گالاکتوزیداز گوارشی در زنبور برگ خوار ثانوی رز Allantus viennensis Schr. (Hym.: Tenthredinidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
لاروهای زنبور برگخوار ثانوی رز Allantus viennensis به عنوان یکی از آفات مهم گیاه رز از برگ ها تغذیه کرده و در تراکم های بالا در مدت کوتاهی گیاه را عاری از برگ می کنند. داشتن اطلاعات در مورد ویژگی های آنزیم های گوارشی اولین گام در جهت استفاده از بازدارنده های گیاهی در برنامه های کنترل آفات می باشد. بنابراین در تحقیق حاضر ویژگی های بیوشیمیایی آنزیم های آلفا- آمیلاز و آلفا - بتا گالاکتوزیداز در دستگاه گوارش لارو A. viennensis بررسی شد. اندازه گیری فعالیت آنزیم در لاروهای سنین 5-2 زنبور نشان داد که با افزایش سن لاروی، میزان فعالیت آنزیم افزایش یافته و در لاروهای سن پنجم بیشترین میزان مشاهده می شود. همچنین میزان فعالیت ویژه آنزیم در روده میانی نسبت به روده جلویی و عقبی بیشتر است. حداکثر فعالیت آنزیم های آلفا-آمیلاز و آلفا - بتا گالاکتوزیداز در لوله گوارش به ترتیب در pHهای 8، 6 و 6 بود. دمای بهینه فعالیت آنزیم های آلفا-آمیلاز و آلفا - بتا گالاکتوزیداز به ترتیب در 50، 60 و 30 درجه سلسیوس بدست آمد. با استفاده از منحنی Lineweaver-Burk مقادیر Km و Vmax آنزیم آلفا-آمیلاز به ترتیب برابر با 478/1 میلی گرم بر میلی لیتر و 14/0 میکرومول بر دقیقه محاسبه شد. مقادیر Km آنزیم های آلفا و بتا گالاکتوزیداز در لوله گوارش به ترتیب برابر با 69/0 و 41/0 میلی مولار و مقادیرVmax به ترتیب برابر با 84/0 و 76/1 میلی مولار بر دقیقه بر میلی لیتر بدست آمد. نتایج زایموگرام روی ژل نشان داد که آنزیم های آلفا-آمیلاز و آلفا - بتا گالاکتوزیداز در لوله گوارش لاروA. viennensis به ترتیب دارای 3، 1 و 1 ایزوفرم می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
351 تا 361
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!