درآمدی بر فقه سیاسی؛ تعریف، روش و قواعد

چکیده:
«فقه» دانشی است که با جامعه تعامل دارد و لذا پاسخ گوی نیازهای آن است. با توجه به همین امر است که از درآن به فقه الدوله، فقه السیاسه، فقه الإماره و فقه الحکومه نیز تعبیرمی گردد. پس فقه سیاسی عبارت از شاخه ای از دانش فقه است که به مسائل مرتبط با زندگی جمعی ،حکومت و ساحت های مختلف آن می پردازد. با انقلاب شکوه مند اسلامی، فقه و به خصوص فقه سیاسی، منزلت ویژه ای یافت؛ به گونه ای که انقلاب، جایگاه فقه سیاسی را ارتقا بخشید و آن را به یکی از شاخه های مهم دانش سیاسی تبدیل کرد. «فقه حکومتی» که یکی از مباحث اصلی در حوزه فلسفه فقه می باشد، نگرشی کل نگر و مبتنی بر دیدگاه حداکثری از دین است. فقه حکومتی، به مثابه یک روش و رویکرد در مقابل فقه فردمحور به شمار می رود و وصفی عام و حاکم بر تمامی ابواب فقه است؛ بدین معنا که فقیه در مقام استنباط احکام شرعی، اجرای احکام در بستر نظام حکومتی اسلامی را به عنوان نهاد اداره جامعه، مدنظر قرار می دهد. پس توجه به موضوع فقه سیاسی به عنوان یک ضرورت فراگیر در جامعه امروزی ما تلقی می گردد. بر این اساس پرسش اصلی این نوشتار،به عنوان بحثی درآمدی بر فقه سیاسی؛چیستی فقه سیاسی؟وشناسایی مبانی روشی وقواعد فقه سیاسی است. ؟
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1934948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!