شناسایی و رتبه بندی عوامل استراتژیک محیطی و سازمانی در برقراری اصول عملیات ناب در خدمات شهری؛ مورد مطالعه شهرداری همدان

پیام:
چکیده:
تردیدی نیست که مدیریت صحیح یک شهر بطور پیوسته نیازمند ردیابی و شناخت عوامل تنزل دهنده فعالیتها از مسیر اجرای بهینه آنها و کنترل و برطرف کردن تنگناها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل استراتژیک محیطی و سازمانی در پیاده سازی خدمات شهری ناب در شهرداری همدان انجام شده است. فرآیند صدور پروانه ساختمان در این سازمان مدنظر قرار گرفته و سوال اصلی این پژوهش باین صورت طرح شده است که "چه عواملی و با چه اولویتی سبب ناب شدن خدمات شهری و بطور خاص فرآیند صدور پروانه ساختمان در شهرداری همدان خواهد بود؟ " بنابراین تحقیق پیش رو به لحاظ ماهیت توصیفی_تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی است. در پژوهش حاضر به شناسایی و طبقه بندی 28 عامل استراتژیک موثر در پیاده سازی اصول عملیات ناب پرداخته شد. بدین منظور با کمک گرفتن از 13 خبره شهرداری که دارای تجربه در خدمات شهری بوده اند از تکنیک دلفی استفاده شد. سپس با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره تاپسیس فازی به عنوان یکی از فنون پرکاربرد و توانمند و همفکری 16 خبره به رتبه بندی عوامل پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی عملکرد کارکنان از بین عوامل درون سازمانی و بی اعتمادی مردم نسبت به شهرداری در بین عوامل برون سازمان مهم ترین عوامل در برقراری اصول ناب در فرآیند صدور پروانه ساختمانی در شهرداری همدان هستند. بر اساس نتایج پیشنهاد شد که ارزیابی عملکرد صحیح کارکنان، اجرای دفاتر پیشخوان، توزیع بروشور هدایت ارباب رجوعان و… به منظور برقراری اصول عملیات ناب صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1935504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!