ارزیابی علف کش های مختلف در کنترل علف های هرز مزارع گلایول، Gladiolus callianthus، و زنبق، Iris graminea، در شهرستان محلات

پیام:
چکیده:
یکی از مشکلات مهم در تولید و پرورش انواع گل های زینتی حضور علف های هرز است که باعث کاهش عملکرد کمی و کیفی گل می شود. آزمایش های مزرعه ای به منظور بررسی تاثیر علف کش های مختلف بر کنترل علف های هرز مزارع گلایول و زنبق طی سال 91-1390 در ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات انجام شد. علف کش های مورد بررسی شامل تریفلوسولفورون متیل (DF 50%) به میزان 40 گرم در هکتار؛ اکسی فلورفن (EC 24%) به میزان 75/0 و 2 لیتر در هکتار؛ آیوکسینیل (EC 22. 5%) به میزان 3 لیتر در هکتار؛ پاراکوات (SL 20%) به میزان 3 لیتر در هکتار؛ اکسادیازون (SL 12%) به میزان 3 لیتر در هکتار؛ دیورون (WP 80%) به میزان 2 کیلو گرم در هکتار؛ آترازین (WP 80%) به میزان 1 و 5/1 کیلو گرم در هکتار؛ پندی متالین (EC 33%) به میزان 3 لیتر در هکتار؛ ایمازتاپیر (SL 10%) به میزان 75/0 لیتر در هکتار و نیکوسولفورون (SC 4%) به میزان 2 لیتر در هکتار بود. نتایج نمونه برداری از کرت های آزمایشی نشان داد علف های هرز مهم در مزرعه گلایول شامل پیچک صحرایی (Convolvulus arvensis) ، علف شور (Salsola kali) و تاج خروس (Amaranthus retroflexus) و در مزرعه زنبق شامل خاکشیر (Sisymbrium irio) ، جو وحشی (Hordeum spontaneum) و چشم گربه ای (Nonnea persica) بود. گیاهسوزی ناشی از مصرف علف کش های مختلف در زنبق ناچیز یا بدون تاثیر بود. در کشت گلایول علف کش آیوکسینیل باعث گیاهسوزی در حاشیه برگ های این گیاه گردید. موثرترین تیمارها شامل آترازین پیش رویشی 5/1 کیلوگرم در هکتار، آترازین 1 کیلوگرم در هکتار و یک بار وجین دستی قبل از گل دهی با بیش از 90 درصد کاهش و علف کش دیورون با بیش از 80 درصد کاهش در تعداد و وزن خشک علف های هرز در کشت های گلایول و زنبق بود. تاثیر علف کش اکسی فلورفن در کنترل علف های هرز کشت های گلایول و زنبق نسبتا خوب و کمتر از علف کش های آترازین و دیورون بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!