ارتباط راهبردهای مقابله با استرس و عوامل همراه در کارکنان پرستاری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سبک های مقابله ای نقش مهمی در کاهش استرس و درنتیجه سلامت عمومی افراد دارند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای مقابله با استرس و عوامل همراه در کارکنان پرستاری شاغل در مراکز درمانی تابعه استان گیلان بود.
مواد و روش ها
این مقاله بخشی از اطلاعات یک مطالعه بزرگ تر از نوع تحلیلی- مقطعی را گزارش می نماید که در آن، تعداد 318 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مقابله با موقعیت های استرس زا بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (تی تست و آنالیز واریانس) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه19 بهره گرفته شد.
یافته ها
اکثریت نمونه های موردپژوهش (41/2%) در گروه سنی 40-31 قرار داشته و ازنظر جنسیت اکثریت (94%) زن، متاهل (73/3%) و دارای مدرک کارشناسی (7/94%) بودند. در ارتباط با راهبردهای مقابله ای، کارکنان در درجه اول از راهبرد مسئله مدار (با میانگین و انحراف معیار 88/7± 71/47) و سپس با اختلاف جزئی از راهبرد اجتنابی (7/99± 47/09) استفاده می نمودند. بین راهبردهای مقابله ای با مشخصات جمعیت شناختی مانند سن، وضعیت تاهل و سابقه کار ارتباط معنی دار وجود داشت (0/05> P).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه، استراتژی های مقابله ای تحت تاثیر برخی ویژگی های جمعیت شناختی مانند سن، وضعیت تاهل و سابقه کار قرار می گیرند. آگاهی از نتایج این پژوهش می تواند با فراهم آوردن اطلاعات لازم، موردتوجه مسئولین قرار گیرد تا با برنامه ریزی لازم و فراهم آوردن تمهیدات موردنیاز، زمینه را جهت به کارگیری راهبردهای مقابله ای موثر برای کاهش استرس و افزایش سلامت پرستاران فراهم نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!