بررسی تنوع در عملکرد و برخی ویژگی های ریخت شناسی نژادگان های انبه (Mangifera indica L.) در برخی مناطق جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
انبه یکی از مهمترین میوه های گرمسیری می باشد که به سلطان میوه ها معروف است. در این راستا روابط بین 19 ویژگی ریخت شناسی مربوط به برگ و میوه در 27 نژادگان انبه جنوب ایران مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتیجه های تجزیه واریانس بین نژادگان در بیشتر ویژگی ها اختلاف معنی دار وجود داشت. بیشترین و کمترین تعداد میوه در درخت را رقم سیندری و نژادگان نارگیل (به ترتیب با میانگین 847 و 340 عدد) داشتند. بیشترین مقدار عملکرد تک درخت از رقم سیندری و شاهانی2 (با میانگین 261 و240 کیلوگرم) به دست آمد. بر اساس نتیجه های به دست آمده از ضریب همبستگی، ویژگی ها همبستگی بالایی را با هم نشان دادند و در بیشتر ویژگی ها همبستگی معنی دار شد. بیشترین مقدار همبستگی مثبت و معنی دار (75/0) بین تعداد میوه درخت و عملکرد مشاهده شد. براساس تجزیه کلاستر نژادگان ها به چهار گروه اصلی تقسیم بندی شدند. بررسی های حاصل، نشان دهنده تنوع بالایی در میان نمونه های انبه است که می تواند به علت افزایش توسط بذر و دگرگرده افشانی در این گیاه و هم چنین تنوع اقلیمی در ایران باشد. از آن جا که در این پژوهش رقم وارداتی سیندری و نژادگان شاهانی2 از بیشترین مقدار تعداد میوه، وزن میوه و عملکرد برخوردار بودند، بنابراین نژادگان شاهانی 2 می تواند به عنوان نژادگان مناسب برای بررسی های آتی و استفاده در برنامه به نژادی و کشت انبه در مناطق مورد بررسی پیشنهاد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p1938793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!