بررسی ارتباط وضعیت تحصیل در دانشگاه با استرس و فرسودگی شغلی پرستاران و پیراپزشکان شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شواهد نشان می دهد که برخی از دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی، سختی هایی را در محل کار و تحصیل خود گزارش می کنند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی ارتباط وضعیت تحصیل در دانشگاه با استرس و فرسودگی شغلی پرستاران و پیراپزشکان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی قم بود.
روش بررسی
مطالعه ای توصیفی - تحلیلی بر روی 187 نفر صورت گرفت. جهت انتخاب افراد از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. در مطالعه حاضر، از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، فرسودگی مسلش و استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و آمار توصیفی و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، کای اسکوئر، آنالیز واریانس و تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
6/56 درصد کارکنان محصل و 4/43 درصد آن ها غیرمحصل بودند. 82 نفر (4/77 درصد) کارکنان محصل و 59 نفر (8/72 درصد) کارکنان غیرمحصل از استرس بالایی برخوردار بودند. همبستگی آماری معنی داری بین سطح استرس و فرسودگی تمامی افراد مشاهده شد (05/0 P-value،
323/0- = r). تفاوت آماری معنی داری در خستگی هیجانی (002/0 = P-value) و عدم کفایت فردی (001/0 = P-value) کارکنان محصل و غیرمحصل مشاهده گردید.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج، پیراپزشکان و پرستاران در محیط پر استرسی کار می کنند و با توجه به نقش تحصیل در ارتقاء انگیزه شاید بتوان آن را به عنوان عاملی مهم به منظور بهبود خستگی هیجانی در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
334 تا 345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!