ارزیابی تاثیر مواد یخ زدا بر حساسیت رطوبتی و مقاومت شکست نمونه های آسفالتی در دمای پایین

پیام:
چکیده:
انتخاب ماده مناسب برای یخ زدایی رویه راه ها در فصل زمستان، همواره یکی از موضوعات مورد توجه برای متولیان نگهداری راه ها بوده است. تحقیقات انجام شده درخصوص اثر مواد یخ زدا/ضدیخ بر روسازی راه ها نشان می دهد عمده پژوهش ها در این حوزه بیشتر مربوط به بررسی اثر این مواد روی بتن بوده و تعداد اندکی از این تحقیقات به موضوع آسفالت پرداخته اند و در این تعداد اندک نیز عموما موضوع معطوف به بررسی حساسیت رطوبتی مخلوط های آسفالتی بوده است. در حالی که به نظر می رسد مواد یخ زدا/ضدیخ می توانند سایر عملکردهای مخلوط های آسفالتی مانند مقاومت آنها در دماهای پایین را نیز تحت تاثیر قرار دهند. به همین منظور در تحقیق حاضر ابتدا نمونه های آسفالتی تهیه شده به روش تراکم چرخشی، به نمونه های با مقطع نیم دایره برش داده شدند، سپس این نمونه ها تحت تاثیر آب و هر یک محلول های سدیم کلراید (NaCl)، کلسیم کلراید (CaCl2)، کلسیم منیزیم استات (CMA) و پتاسیم استات (KA)، قرار گرفتند. در ادامه با انجام آزمایش خمش روی نمونه های نیم دیسکی (SCB)، چقرمگی شکست آنها در سه دمای 0، 10- و 20- درجه سانتی گراد اندازه گیری شد. نتایج این تحقیق نشان
داد، متناسب با دمای بررسی (0، 10- یا 20- درجه سانتی گراد)، اثر مواد یخ زدا روی چقرمگی شکست مخلوط های آسفالتی
می تواند متفاوت باشد، به طوری که در دمای صفردرجه سانتی گراد ، اثر مخرب مواد یخ زدا روی چقرمگی شکست مخلوط آسفالتی مشاهده نگردید، در صورتی که در دماهای 10- درجه سانتی گراد یا 20- درجه سانتی گراد برخی از این مواد منجر به کاهش چقرمگی شکست مخلوط های آسفالتی شدند. همچنین نتایج آزمایش حساسیت رطوبتی نشان داد مواد مذکور اثر مخربی روی حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالتی ندارند.    
زبان:
فارسی
صفحات:
285 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!