بررسی پایداری اکسیداتیو روغن سرخ کردنی مخلوط شده با روغن دانه خرفه و روغن ذرت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از راه های پایدارسازی روغن سرخ کردنی، به منظور حذف آنتی اکسیدان های سنتزی، افزودن روغن های با ترکیبات ضداکسایشی و پایداری اکسیداتیو بالا می باشد. هدف از این پژوهش، ارزیابی کیفی مخلوط سه نوع روغن سرخ کردنی (آفتاب گردان، لادن و ایران) در اثر افزودن روغن دانه خرفه و ذرت طی 12 ساعت سرخ کردن در دمای 2±170 سانتی گراد بود. برای این منظور روغن سرخ کردنی مخلوط حاوی روغن دانه ذرت و خرفه با نسبت های (15:15:70 وزنی/وزنی) تحت عنوان مخلوط 1 و روغن سرخ کردنی مخلوط حاوی روغن دانه ذرت و خرفه با نسبت های (10:15:75 وزنی/وزنی) تحت عنوان مخلوط 2، روغن دانه ذرت، روغن دانه خرفه و مخلوط سه روغن سرخ کردنی از لحاظ شاخص های کیفی (پراکسید، پاراآنیزیدین، توتوکس، ترکیبات قطبی کل، پایداری اکسیداتیو و دی ان های مزدوج) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در ابتدا میزان فعالیت آنتی اکسیدانی روغن دانه خرفه موردبررسی قرار گرفته و 0/19±52/9 درصد اندازه گیری شد. مقایسه بین دو مخلوط روغن سرخ کردنی نشان داد مقادیر شاخص های پراکسید، پاراآنیزیدین، توتوکس و دی ان های مزدوج مخلوط 1 و مخلوط 2 به ترتیب (25/83 میلی اکی والان بر کیلوگرم، 80/63، 132/29 و 15/01 میکرومول بر گرم) و (28/13 میلی اکی والان بر کیلوگرم، 85/73، 141/99 و 17/17 میکرومول بر گرم) بود که تفاوت قابل معنی داری (0/05>P) با روغن سرخ کردنی و سایر روغن ها داشت، نسبت بالاتر روغن خرفه در روغن سرخ کردنی مخلوط 1، پایداری اکسیداتیو این روغن را نسبت به روغن مخلوط 2 بالا برده و روغن دانه خرفه از تخریب زود هنگام آن در برابر حرارت ممانعت می کنند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
393 تا 408
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!