تاثیر گیاه تره کوهی بر رشد و ماندگاری باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و ویژگی های حسی پنیر سفید ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
قابلیت زنده مانی باکتری های پروبیوتیک در محصولات غذایی یکی از مهم ترین چالش های پیشرو می باشد. گیاه تره کوهی از خانواده آلیوم دارای ترکیبات مختلف پری بیوتیکی بوده که می تواند منجربه تحریک رشد باکتری های پروبیوتیک شود. در این پژوهش ویژگی حسی پنیر سفید ایرانی بر پایه تره کوهی به عنوان یک گیاه دارویی و طعم دهنده موردارزیابی قرار گرفت. بدین منظور پس از انجام آزمون های شیمیایی روی شیر خام، تیمارهای مختلف شامل پنیر حاوی غلظت های 1 و 2 درصد گیاه تازه و خشک و نیز نمونه کنترل بدون گیاه حاوی باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس تهیه شدند. نتایج نشان داد که باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (PTCC 1643) در تیمارهای حاوی گیاه و کنترل بدون گیاه در طول زمان نگهداری (45 روز) روند کاهشی را داشته ولی در تیمارهای حاوی گیاه تره کوهی این روند کاهشی کمتر بوده است. به طوری که در پایان روز 45ام کمترین میزان باکتری (لگاریتم CFU/g) در نمونه بدون گیاه (6/69) و بیشترین در نمونه حاوی 1 درصد گیاه خشک (8/12) بود. نتایج ارزیابی pH نیز نشان داد که در تمام نمونه ها با طی زمان رسیدن پنیر روند کاهش pH به طور طبیعی مشاهده گردید. ولی در تیمارهای حاوی گیاه در روزهای 30 و 45 اختلاف معنی داری با نمونه کنترل بدون گیاه دیده شد (P≤0.05). در ارزیابی حسی نیز نمونه حاوی گیاه 1 درصد تازه و باکتری پروبیوتیک بیشترین امتیاز را بین تیمارهای مختلف داشت (4/6) و مشخص نمود که افزودن تره کوهی به عنوان یک افزودنی گیاهی می تواند موجب بهبود خصوصیات حسی محصول شده و به طور موفقیت آمیزی برای تولید پنیر سین بیوتیکی مورداستفاده قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
431 تا 444
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!