روشی توسعه یافته برای در نظرگرفتن عدم قطعیت در هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای خدمات بیمارستان با رویکرد فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه بیمارستان ها با درخواست های زیادی برای ارائه خدمات با کیفیت روبرو شده اند؛ این درحالیست که هزینه های آن ها به صورت فزاینده ای رو به رشد می باشد. این امر ضرورت توجه بیشتر مدیران بیمارستان را به منظور کاهش هزینه های خدمات درمانی بارزتر کرده و لزوم استفاده از یک روش هزینه یابی دقیق را آشکارتر می نماید. هزینه یابی بر مبنای فعالیت اطلاعات مناسبی در زمینه فعالیت های مورد نیاز برای ارائه یک خدمت با کیفیت فراهم می سازد، اما نظر به اینکه مبنای اطلاعات این سیستم تحت شرایط‎ اطمینان ارائه می شود، کاربرد آن در شرایط عدم اطمینان به شدت کاهش می یابد. از اینرو هدف از این مطالعه پیشنهاد چارچوب جدیدی تحت عنوان هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی (FL-ABC) است.
مواد و روش ها
از آنجایی که فرآیند هزینه یابی در بیمارستان اغلب تحت شرایط عدم قطعیت انجام می شود، از منطق فازی در مدل ABC به منظور برآورد های دقیق تر از هزینه ها و افزایش قابلیت اطمینان از دقت و صحت نتایج، استفاده شد.
نتایج
مدل پیشنهادی در یک نمونه مربوط به بخش آزمایشگاه بیمارستان بکارگرفته شده و نتایج آن با سیستم ABC مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دهنده بیشترین تفاوت در هزینه های تعیین شده به ترتیب در آزمایش های بیوشیمی و انگل شناسی به ترتیب به ارزش 77708951.89 و 67508112.57 ریال می باشد که این تفاوت ها در اثر عدم قطعیت در هزینه های اختصاص یافته به هر فعالیت ایجاد شده اند.
نتیجه گیری
سیستم FL-ABC با درنظرگرفتن عدم قطعیت در پارامتر های هزینه، تخمین های دقیق تری از هزینه فعالیت ها، تحت شرایط عدم اطمینان فراهم می سازد که سبب می گردد تا هزینه های خدمات درمانی به طور دقیق تر قابل شناسایی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!